Nauka gry na instrumencie muzycznym w dorosłym wieku? Jakie może dać korzyści?
![Nauka gry na instrumencie muzycznym w dorosłym wieku? Jakie może dać korzyści? Nauka gry na instrumencie muzycznym w dorosłym wieku? Jakie może dać korzyści?](https://static.deon.pl/storage/image/core_files/2023/7/21/cc65c6ea33b090906b0af25aa1f16402/jpg/deon/articles-thumb-xlarge-breakpoint-default/nauka-gry-na-instrumencie-muzycznym-w-doroslym-wieku-jakie-moze-dac-korzysci.jpg)
Coraz częściej można spotkać osoby dorosłe, które rozpoczynają fascynującą naukę gry na instrumencie muzycznym. Jest do świetnym pomysł nie tylko ze względu na dobroczynne korzyści dla naszego samopoczucia, ale - jak pokazują badania - trening muzyczny w dorosłym wieku rozszerza neuroplastyczność mózgu i sprawia, że zwiększa się zakres naszych możliwości poznawczych.
Rozszerzenie plastyczności mózgu
Chociaż jako małe dzieci mamy tendencję do rozwijania tych umiejętności szybciej niż w wieku nastoletnim i później, to jednak warto pamiętać, że ludzie poprawiają różne umiejętności motoryczne przez całe życie i we własnym tempie. A nauka gry na instrumencie muzycznym wymaga od nas precyzyjnej kontroli motorycznej, czyli dostrajania układu mięśniowo- szkieletowego i nerwowego.
Co więcej, trening muzyczny może rozszerzyć neuroplastyczność naszego mózgu. Co oznacza, wzmożoną reakcję układu nerwowego na bodźce wewnętrzne lub zewnętrzne poprzez spontaniczną reorganizację.
W kontekście uczenia się nowej umiejętności, takiej jak chociażby chwytanie instrumentu muzycznego, nastepuje wzmacnianie połączeń lub ponownego „okablowania” synaps, co polepsza pracę mózgu i jego wydajność.
Trening muzyczny daje korzyści pozapoznawcze
Poprawienie ich jest kluczowe dla codziennego życia. Do głównych umiejętności poznawczych zaliczamy: Pamięć, uwagę, koncentrację, planowanie, rozumienie, ocenę, samokierowanie, myślenie krytyczne i twórcze.
Odkrycia te sugerują, że poprzez trening muzyczny możemy poprawić nie tylko umiejętności związane z muzyką, ale także szeroki zakres umiejętności poznawczych.
Niektóre badania pokazują, że muzycy zwykle osiągają lepsze wyniki niż nie-muzycy w zakresie zadań poznawczych, które nie są bezpośrednio związane z tworzeniem muzyki.
psychologytoday.com/dm
Skomentuj artykuł