KEP: Umieszczanie lekcji religii na skrajnych godzinach narusza prawa uczniów i katechetów
Konferencja Episkopatu Polski (KEP) wyraziła sprzeciw wobec umieszczania lekcji religii na pierwszej lub ostatniej godzinie zajęć, uznając to za dyskryminację zarówno uczniów, jak i katechetów. Nowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, które wprowadza zmiany w organizacji lekcji religii, stało się głównym tematem obrad Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
- Nowe przepisy MEN nakładają obowiązek organizacji lekcji religii na pierwszej lub ostatniej godzinie zajęć.
- KEP wyraża sprzeciw, uznając rozporządzenie za bezprawne i naruszające prawa katechetów.
- Komisja Wychowania Katolickiego KEP zobowiązuje się chronić nauczycieli religii i wspierać ich w trudnej sytuacji.
- Decyzje te mogą negatywnie wpłynąć na frekwencję uczniów na lekcjach religii i ich postrzeganie w systemie edukacyjnym.
Zmiany w organizacji lekcji religii
Nowe rozporządzenie MEN z 17 stycznia 2025 r. nakazuje organizowanie lekcji religii lub etyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo, umieszczając je bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach ucznia. Zasada ta nie dotyczy klas, w których wszyscy uczniowie uczestniczą w lekcjach religii.
Stanowisko KEP
-
Protest wobec rozporządzenia
KEP uważa, że rozporządzenie zostało wprowadzone bez wymaganego porozumienia z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, co czyni je aktem bezprawnym. -
Naruszenie praw uczniów i nauczycieli
KEP argumentuje, że takie umiejscowienie lekcji religii w planie zajęć ogranicza dostępność i jest przejawem dyskryminacji nauczycieli religii, którzy spełniają wszystkie wymogi prawne. -
Wsparcie dla katechetów
Komisja zapewniła o swojej trosce i wsparciu dla wszystkich zaangażowanych w nauczanie religii, szczególnie osób świeckich, zobowiązując się do ochrony ich praw.
KEP: Dyskryminacja i konsekwencje dla katechezy
Umieszczenie lekcji na krańcowych godzinach skutkuje zmniejszoną frekwencją uczniów i utrudnieniami organizacyjnymi. Zdaniem KEP, decyzja ta marginalizuje przedmiot i jego nauczycieli, naruszając zasadę równego traktowania w systemie edukacji.
Źródło: PAP / jh


Skomentuj artykuł