KAI / mł
96,11 proc. uczniów chodzi na lekcje religii w szkołach diecezji tarnowskiej. To niewielki wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 0,26 proc. - poinformował Wydział Katechetyczny tarnowskiej kurii diecezjalnej. Spadek frekwencji odnotowano w liceach, technikach i szkołach branżowych II stopnia, a wzrost jest w przedszkolach, szkołach podstawowych i specjalnych.
96,11 proc. uczniów chodzi na lekcje religii w szkołach diecezji tarnowskiej. To niewielki wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 0,26 proc. - poinformował Wydział Katechetyczny tarnowskiej kurii diecezjalnej. Spadek frekwencji odnotowano w liceach, technikach i szkołach branżowych II stopnia, a wzrost jest w przedszkolach, szkołach podstawowych i specjalnych.
film.wp / pl
Armie Hammer, znany aktor, w swoim najnowszym podcaście „Armie HammerTime” otwarcie opowiedział o pogarszającej się relacji z matką, Dru Hammer, wynikającej z różnic religijnych. Konflikt nasilił się po skandalu wokół oskarżeń o przemoc i kanibalizm.
Armie Hammer, znany aktor, w swoim najnowszym podcaście „Armie HammerTime” otwarcie opowiedział o pogarszającej się relacji z matką, Dru Hammer, wynikającej z różnic religijnych. Konflikt nasilił się po skandalu wokół oskarżeń o przemoc i kanibalizm.
Logo źródła: Głos Ojca Pio Stefan Tompson
- Szwedzka kultura jest bardzo tolerancyjna, otwarta i życzliwa. Wyrasta z chrześcijaństwa, chociaż nie wszyscy Szwedzi są chrześcijanami i chodzą do kościoła, ale wyznają wartości chrześcijańskie. Islam natomiast opiera się na prawie szariatu. Te kultury nie mogą współistnieć (...) [Ekstremiści - przyp. red.] chcą stworzyć kalifat. Uważają, że nasza obecna rzeczywistość - demokracja i prawa człowieka - jest obrzydliwa, bo według nich pochodzi wprost od szatana. Właśnie to głosi islam - mówi Mona Walter i dodaje: "Muzułmanie naśmiewają się ze Szwedów: »Patrzcie, oni w ogóle nie rodzą dzieci. To my jesteśmy przyszłością tego kraju! Islam jest przyszłością tego kraju!«".
- Szwedzka kultura jest bardzo tolerancyjna, otwarta i życzliwa. Wyrasta z chrześcijaństwa, chociaż nie wszyscy Szwedzi są chrześcijanami i chodzą do kościoła, ale wyznają wartości chrześcijańskie. Islam natomiast opiera się na prawie szariatu. Te kultury nie mogą współistnieć (...) [Ekstremiści - przyp. red.] chcą stworzyć kalifat. Uważają, że nasza obecna rzeczywistość - demokracja i prawa człowieka - jest obrzydliwa, bo według nich pochodzi wprost od szatana. Właśnie to głosi islam - mówi Mona Walter i dodaje: "Muzułmanie naśmiewają się ze Szwedów: »Patrzcie, oni w ogóle nie rodzą dzieci. To my jesteśmy przyszłością tego kraju! Islam jest przyszłością tego kraju!«".
PAP / jh
16 października 2024 roku, na spotkaniu komisji wspólnej rządu i Episkopatu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zapadła decyzja o utworzeniu wspólnej podkomisji do spraw religii w szkołach. Jak poinformował wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski (KEP), arcybiskup Józef Kupny, podkomisja skoncentruje się na sprawach zawodowych nauczycieli religii i kwestiach związanych z organizacją nauczania religii w polskich szkołach.
16 października 2024 roku, na spotkaniu komisji wspólnej rządu i Episkopatu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zapadła decyzja o utworzeniu wspólnej podkomisji do spraw religii w szkołach. Jak poinformował wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski (KEP), arcybiskup Józef Kupny, podkomisja skoncentruje się na sprawach zawodowych nauczycieli religii i kwestiach związanych z organizacją nauczania religii w polskich szkołach.
Onet.pl / jh
Od 1 września oceny z religii i etyki przestały być wliczane do średniej ocen, a w ministerstwie edukacji planowane są kolejne zmiany - w tym zmniejszenie liczby godzin religii w szkołach. Choć ten temat budzi kontrowersje i różne opinie, uczniowie z Podlasia nie pozostają obojętni. Jakie są ich motywacje, by nadal uczestniczyć w lekcjach religii?
Od 1 września oceny z religii i etyki przestały być wliczane do średniej ocen, a w ministerstwie edukacji planowane są kolejne zmiany - w tym zmniejszenie liczby godzin religii w szkołach. Choć ten temat budzi kontrowersje i różne opinie, uczniowie z Podlasia nie pozostają obojętni. Jakie są ich motywacje, by nadal uczestniczyć w lekcjach religii?
Radio RDC / pk
"Propagandowa wojna", która toczy się wokół lekcji religii, jest na rękę centrolewicy i centroprawicy, które czerpią z niej korzyści emocjonalne. To dobre paliwo, żeby mobilizować własne elektoraty - podkreśla ks. prof. ucz. dr hab. Andrzej Kobyliński w rozmowie Robertem Łuchniakiem z rozgłośni RDC. Duchowny uważa, że to, co aktualnie dzieje się w Polsce, będzie mieć katastrofalne i długofalowe skutki.
"Propagandowa wojna", która toczy się wokół lekcji religii, jest na rękę centrolewicy i centroprawicy, które czerpią z niej korzyści emocjonalne. To dobre paliwo, żeby mobilizować własne elektoraty - podkreśla ks. prof. ucz. dr hab. Andrzej Kobyliński w rozmowie Robertem Łuchniakiem z rozgłośni RDC. Duchowny uważa, że to, co aktualnie dzieje się w Polsce, będzie mieć katastrofalne i długofalowe skutki.
KAI / pk
- Myślę, że przysparzamy młodym ludziom wiele cierpienia tym, że wokół szkoły tworzymy zbyt wiele zamieszania, wyrażamy zbyt mało prawdziwej troski i poszukiwania ich dobra - powiedział bp Zbigniew Zieliński w związku z inauguracją nowego roku szkolnego w koszalińskim "katoliku".
- Myślę, że przysparzamy młodym ludziom wiele cierpienia tym, że wokół szkoły tworzymy zbyt wiele zamieszania, wyrażamy zbyt mało prawdziwej troski i poszukiwania ich dobra - powiedział bp Zbigniew Zieliński w związku z inauguracją nowego roku szkolnego w koszalińskim "katoliku".
PAP / jh
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
Wracając pociągiem, czytam jeden z komentarzy do wydarzeń z Warszawy: "Dlaczego nie było księży i sióstr zakonnych…". W tym miejscu chciałem zapytać, kiedy zrozumiemy, że katecheza nie jest teologicznym kwiatkiem do eklezjalnego kożucha lub też problemem tylko jakiejś grupy nawiedzonych, świeckich katechetów. Nakaz misyjny Pana Jezusa (por. Mt 28,19) jest istotą tożsamości Kościoła i jego posłannictwa.
Wracając pociągiem, czytam jeden z komentarzy do wydarzeń z Warszawy: "Dlaczego nie było księży i sióstr zakonnych…". W tym miejscu chciałem zapytać, kiedy zrozumiemy, że katecheza nie jest teologicznym kwiatkiem do eklezjalnego kożucha lub też problemem tylko jakiejś grupy nawiedzonych, świeckich katechetów. Nakaz misyjny Pana Jezusa (por. Mt 28,19) jest istotą tożsamości Kościoła i jego posłannictwa.
PAP / jh
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
PAP / pk
Lekcje religii w szkole, obchody Roku Jubileuszowego 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie tzw. ustawy Kamilka - to główne tematy spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych, które odbędzie się 27 sierpnia na Jasnej Górze.
Lekcje religii w szkole, obchody Roku Jubileuszowego 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie tzw. ustawy Kamilka - to główne tematy spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych, które odbędzie się 27 sierpnia na Jasnej Górze.
Wyraźny sprzeciw wobec zmian, dobrze uzasadniony z praktycznego punktu widzenia, ważne pytania o to, jak MEN zadba o nauczycieli, którzy mogą stracić pracę i jasne tłumaczenie, co z kolei stracą uczniowie czwartych i ósmych klas połączeni w jedną grupę – to tylko część opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie organizacji lekcji religii, wyrażonych przez największe Kościoły w Polsce.
Wyraźny sprzeciw wobec zmian, dobrze uzasadniony z praktycznego punktu widzenia, ważne pytania o to, jak MEN zadba o nauczycieli, którzy mogą stracić pracę i jasne tłumaczenie, co z kolei stracą uczniowie czwartych i ósmych klas połączeni w jedną grupę – to tylko część opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie organizacji lekcji religii, wyrażonych przez największe Kościoły w Polsce.
DEON.pl / mł
Dyskusja wokół organizacji lekcji religii wciąż trwa. W niepewności pozostają nie tylko rodzice, ale także kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli, którzy wciąż nie wiedzą, czy i w jakim wymiarze będą mieli pracę od września.
Dyskusja wokół organizacji lekcji religii wciąż trwa. W niepewności pozostają nie tylko rodzice, ale także kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli, którzy wciąż nie wiedzą, czy i w jakim wymiarze będą mieli pracę od września.
KAI / pk
Wokół szkoły narasta niepokój - uważa biskup Piotr Turzyński, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Nauczycieli. Według niego, dzisiaj uczeń staje się nauczycielem, gdzie mówi się wyłącznie o prawach, a nie obowiązkach dzieci i młodzieży. Bp Turzyński zaprosił na pielgrzymkę nauczycieli i wychowawców, która odbędzie się w dniach 1-2 lipca na Jasnej Górze.
Wokół szkoły narasta niepokój - uważa biskup Piotr Turzyński, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Nauczycieli. Według niego, dzisiaj uczeń staje się nauczycielem, gdzie mówi się wyłącznie o prawach, a nie obowiązkach dzieci i młodzieży. Bp Turzyński zaprosił na pielgrzymkę nauczycieli i wychowawców, która odbędzie się w dniach 1-2 lipca na Jasnej Górze.
PAP/dm
Prezydent Andrzej Duda skrytykował w piątek, planowaną przez MEN, redukcję liczby godzin religii w szkołach. - Jestem zdecydowanie przeciwny takim działaniom - zadeklarował prezydent.
Prezydent Andrzej Duda skrytykował w piątek, planowaną przez MEN, redukcję liczby godzin religii w szkołach. - Jestem zdecydowanie przeciwny takim działaniom - zadeklarował prezydent.
PAP / pk
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
PAP / pk
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
PAP / mł
Czy liczba lekcji religii w szkołach zostanie ograniczona do jednej w tygodniu, jak to było zapowiadane jeszcze przed kilkoma miesiącami? Wiceminister edukacji Joanna Mucha wyjaśniła w Radiu Lublin: "na tę chwilę nie prowadzimy żadnych prac w tym kierunku".
Czy liczba lekcji religii w szkołach zostanie ograniczona do jednej w tygodniu, jak to było zapowiadane jeszcze przed kilkoma miesiącami? Wiceminister edukacji Joanna Mucha wyjaśniła w Radiu Lublin: "na tę chwilę nie prowadzimy żadnych prac w tym kierunku".
KAI / mł
- Znam program nauczania i to religia była tym miejscem, gdzie uczono żyć wartościami. Oczywiście jest to też przygotowanie do sakramentów i nauka życia Kościoła, ale również dobre wychowanie. To rodzice powinni decydować o tym, czego dzieci uczą się w szkole - mówi s. Ewa Kaczmarek MChr, przewodnicząca Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych.
- Znam program nauczania i to religia była tym miejscem, gdzie uczono żyć wartościami. Oczywiście jest to też przygotowanie do sakramentów i nauka życia Kościoła, ale również dobre wychowanie. To rodzice powinni decydować o tym, czego dzieci uczą się w szkole - mówi s. Ewa Kaczmarek MChr, przewodnicząca Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych.
KAI / mł
Jeśli rząd zredukuje religię do jednej godziny tygodniowo, Kościół nie udźwignie ciężaru sfinansowania drugiej godziny w parafiach. Pracę i utrzymanie mogą też stracić katecheci. To wpłynie bardzo negatywnie na ich osobiste życie i losy ich rodzin – mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. 
Jeśli rząd zredukuje religię do jednej godziny tygodniowo, Kościół nie udźwignie ciężaru sfinansowania drugiej godziny w parafiach. Pracę i utrzymanie mogą też stracić katecheci. To wpłynie bardzo negatywnie na ich osobiste życie i losy ich rodzin – mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.