Ks. Bednarczyk: katecheza specjalna powinna mieć charakter wychowawczy i wspólnototwórczy
Katecheza specjalna powinna mieć charakter wychowawczy i wspólnototwórczy – podkreśla ks. dr hab. Rafał Bednarczyk, wykładowca katechetyki na UKSW, jeden z prelegentów podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Katechetów Specjalnych, która zakończyła się wczoraj w Warszawie.
W rozmowie z KAI, ks. Bednarczyk zwraca uwagę, że konferencja oprócz wymiaru teoretycznego była również praktycznym forum wymiany doświadczeń i pomysłów na prace z niepełnosprawnymi dziećmi.
- Konferencja zaadresowana była do katechetów specjalnych, ludzi, którzy pracują w ośrodkach szkolno – wychowawczych z dziećmi z młodzieżą o różnym stopniu niepełnosprawności, zwłaszcza intelektualnej. To bardzo ciekawe grono osób. Stoją przed nimi specyficzne problemy i wyzwania. Tymczasem pomocy katechetycznych dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży jest naprawdę niewiele – podkreślił ks. Bednarczyk.
Nawiązując do wygłoszonej przez siebie prelekcji podkreślił, że katecheza specjalna powinna mieć przede wszystkim charakter wychowawczy i wspólnototwórczy. – Nie możemy skupiać się na dydaktyce, gdyż nie możemy mieć zbyt wielu wymogów, jeśli chodzi o naukę i wiedzę. Nie o to chodzi. O wiele bardziej skuteczne i trwałe są efekty takiej katechezy w zakresie wychowania i postawy religijnej. Katecheza musi mieć głęboki wymiar służący budowaniu relacji z Panem Bogiem, z Chrystusem. Ma służyć lepszemu poznawaniu języka biblijnego, pewnych obrazów biblijnych, ich znaczenia dla nas ale także tego, co wiąże się z liturgią, z sakramentami – powiedział ks. Bednarczyk w rozmowie z KAI.
Zwrócił też w tym kontekście uwagę na znaczenie partnerskiej współpracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego i ze wspólnotą parafialną.
Podkreślił też, że dzieci doświadczające niepełnosprawności intelektualnej mają szczególne potrzeby, jeśli chodzi o budowanie relacji i lekcja religii może być też okazją do rozwijania i zaspokajania tych potrzeb.
Ważnym elementem spotkania była, zdaniem prelegenta, wymiana praktycznych doświadczeń między uczestnikami konferencji. – Katecheci specjalni zbierają je przez lata i mogą się nimi dzielić. Jest to piękne i bardzo potrzebne, zwłaszcza, że pomocy katechetycznych do pracy z uczniami szkół specjalnych jest naprawdę niewiele. Nauczyciele muszą je sami wymyślać i opracowywać – zaznaczył ks. Bednarczyk.
Mówił m.in. o prezentowanych przez katechetów kartach z ilustracjami, o pomocach wyjaśniających i wspomagających proste czynności z zakresu kultury osobistej – używania słów, proszę, dziękuję, przepraszam oraz o tym, jak pomocny w doświadczaniu pewnych treści może być dotyk.
VI Ogólnopolska Konferencja Katechetów Specjalnych odbywała się od 22 do 24 listopada w Warszawie. Gośćmi specjalnymi spotkania byli przedstawiciele Fundacji L’Arche Wspólnoty Poznańskiej i Warszawskiej.
Skomentuj artykuł