Sympozjum katechetyczne nt. formacji sumienia
Ponad 400 katechetów z archidiecezji częstochowskiej oraz klerycy Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie i studenci z Wyższego Instytutu Teologicznego wzięło udział w sympozjum katechetycznym nt. "Formacja sumienia na katechezie", które odbyło się 29 listopada w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie.
Sympozjum rozpoczęło się Mszą św. w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, której przewodniczył ks. prał. Marian Duda - dyrektor Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie.
Każdy katecheta jest strażnikiem sumienia - mówił na początku Mszy św. ks. dr Roman Ceglarek -wikariusz biskupi ds. przekazu wiary, nauczania i wychowania katolickiego w archidiecezji częstochowskiej i przypomniał za Benedyktem XVI, że "w sumieniu cały człowiek — rozum, uczucia, wola — realizuje swoje powołanie do dobra, tak że wybór dobra lub zła w konkretnych sytuacjach życiowych głęboko naznacza osobę ludzką w każdym aspekcie jej istnienia. Cały człowiek w istocie zostaje zraniony, kiedy jego postępowanie jest sprzeczne z głosem własnego sumienia. Jednakże nawet wtedy, kiedy człowiek odrzuca prawdę i dobro, które proponuje mu Stwórca, Bóg go nie opuszcza, lecz właśnie przez głos sumienia nadal go szuka i przemawia do niego, ażeby uznał błąd i otworzył się na Boże miłosierdzie, zdolne uleczyć każdą ranę",
W homilii ks. Marian Duda nawiązując do tekstu Ewangelii podkreślił, że "istnieje nie tylko ociężałość ciała i umysłu, ale także ociężałość serca". "Sumienie i serce człowieka może być ociężałe w skutek niewłaściwych wyborów. Sumienie i serce to istota i rdzeń człowieczeństwa" - mówił ks. Duda.
Kaznodzieja wskazał jak dużym zagrożeniem dla sumienia jest współczesna cywilizacja konsumpcyjna.
Po Mszy św. w Auli im. św. Jana Pawła II zaproszeni prelegenci podjęli tematykę formacji sumienia w wychowaniu młodego człowieka na katechezie. W tematykę sympozjum wprowadził ks. Duda przypominając, że "człowiek jest bytem relacyjnym, a sumienie to szczególne sanktuarium człowieka".
Następnie nauczanie św. Jana Pawła II dotyczące kwestii sumienia przybliżył ks. dr hab. Arkadiusz Olczyk, wykładowca w Wyższym Instytucie Teologicznym i Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie.
Omawiając główne tezy nauczania polskiego papieża ks. Olczyk odniósł się również do kwestii klauzuli sumienia i deklaracji wiary. Przypomniał, że "lekarz ma prawo odmówić działań niezgodnych z jego sumieniem".
O tym, że "katecheta jest człowiekiem sumienia" mówił ks. dr Stanisław Jasionek z Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie. Prelegent wskazał przede wszystkim na "świadectwo wiary jako podstawową cechę katechetyczną". - Katecheta musi stale czuć się wychowawcą - stwierdził i przypomniał podstawowe przymioty prawego sumienia: prawość, pewność i wrażliwość.
Następnie o "formacji sumienia ucznia w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych" mówił ks. prof. Kazimierz Misiaszek z Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Wśród wyzwań współczesnych ks. Misiaszek wymienił m. in. demokratyzację życia społecznego, tendencje globalizacyjne oraz wpływ mediów na proces wychowania młodego człowieka. "Media współczesne niosą często zniewolenie zakupowe, czasowe oraz od samych mediów" - mówił prelegent i za o. Leonem Dyczewskim wskazał na konieczność "nabywania kompetencji medialnej, czyli umiejętności korzystania z przekazów medialnych".
Mówiąc o wyzwaniach edukacyjnych prelegent wskazał, że "największe wyzwania edukacyjne dzisiaj są wobec ideologii gender". "Nie można godzić się m. in. na seksualizację dzieci" - podkreślił prelegent. Na zakończenie wskazał na konieczność katechezy dorosłych i katechezy rodziny.
O katechezie specjalnej osób z niepełnosprawnością umysłową i intelektualną mówił ks. dr Michał Borda, wykładowca w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie. Prelegent podkreślił, że "formacja sumienia odbywa się głównie w ramach katechezy sakramentalnej" i dodał, że "rodzice stają się gwarantem sukcesu katechetycznego".
Skomentuj artykuł