Kibeho. U stóp Królowej Afryki

Kibeho. U stóp Królowej Afryki
(fot. shutterstock.com)
6 lat temu
SALVATTI.pl / pk

We wszystkie święta maryjne Kibeho tętni wiarą. Jednak 28 listopada, Uroczystość Matki Bożej z Kibeho jest tutaj dniem wyjątkowym. Sanktuarium Matki Bożej, prowadzone przez księży pallotynów przyciąga wiernych z całego świata.

Rwandyjczycy 20 lat po ludobójczej wojnie u stóp Maryi szukają ukojenia bólu. Pielgrzymi z innych krajów Afryki modlą się, by mieć za co przeżyć kolejny dzień. Chrześcijanie z zachodniego świata widzą w Kibeho, że ubóstwo Afrykańczyków nie przeszkadza im cieszyć się żywą wiarą i nierzadko, właśnie tutaj, wyrywają się okowów konsumpcjonizmu i dostrzegają, że szczęście wcale nie zależy od zasobności portfela.

Na początku istnienia Sanktuarium wierni z powodzeniem mieścili się w świątyni. Teraz nie ma o tym mowy - mówi ks. Zbigniew Pawłowski SAC, rektor Sanktuarium. Od kilku lat Msza Święta w ten dzień jest celebrowana na placu przed świątynią.

Kibeho. U stóp Królowej Afryki - zdjęcie w treści artykułu

Uroczystości w Kibeho (fot. kibeho-sanctuary.com)

Sanktuarium Matki Bożej w Kibeho wznieśli księża pallotyni w miejscu, w którym 28 listopada 1981 r. objawiła się Matka Boża. Jako pierwsza ujrzała Ją uczennica szkoły średniej w Kibeho, Alphonsine Mumureke. Maryja przedstawiła jej się jako Nyina Wa Jambo - Matka Słowa. Prosiła wszystkich o nawrócenie, wiarę i szczerą modlitwę. Alphonsine początkowo brano za obłąkaną albo opętaną przez złe duchy. Wkrótce jednak w szkole ujawniły się dwie nowe widzące. Dwunastego stycznia 1982 r. Matka Boża objawiła się Nathalie Mukamazimpaka, a 2 marca 1982 r. - Marie Claire Mukangango. Objawienia różniły się długością ekstaz i treścią orędzi, jakie Matka Boża przekazywała widzącym. Wszystkie jednak miały na celu to samo: błaganie o nawrócenie.

Kibeho. U stóp Królowej Afryki - zdjęcie w treści artykułu nr 1

Matka Boża z Kibeho (fot. kibeho-sanctuary.com)

Maryja nigdy nie przychodzi, żeby jedynie pozdrowić. Zwykle ostrzega przed grożącym niebezpieczeństwem, tragedią ludzkości. Tak było w Lourdes, Fatimie, La Salette. I tak bylo w Kibeho - mówi ks. dr Andrzej Jakacki, który zajmuje się analizą teologiczną objawień maryjnych. "Świat działa na własną zgubę, wkrótce wpadnie w otchłań to znaczy pogrąży się w niezliczonych i nieustających nieszczęściach" - słyszały wizjonerki. “Wiara i brak wiary przyjdą niepostrzeżenie" - mówiła Maryja. "Nikt nie wchodzi do nieba, nie cierpiąc" - usłyszała od Matki Bożej Nathalie.

Kibeho. U stóp Królowej Afryki - zdjęcie w treści artykułu nr 2

Kaplica Objawień (kibeho-sanctuary.com)

Matka Boża zachęcała do odmawiania Różańca do Siedmiu Boleści, której rytm wyznaczają najsmutniejsze sceny z życia Matki Bożej, opisane w Ewangelii.

Zwykle objawienia Matki Bożej wiąże się z pobożnością ludową. Nawet jeśli zostaną one uznane przez Kościół, żaden chrześcijanin nie musi w nie wierzyć.  Niektórzy teologowie jednak w Kibeho odnajdują coś więcej niż tylko wiarę ludową. - W Kibeho Maryja nazwała siebie Matką Słowa. W ten sposób zwraca uwagę na Swojego Syna jako na odwieczny Logos, odwieczną Mądrość Bożą. Tutaj w Afryce, gdzie chrześcijaństwo jest jeszcze bardzo młode, bo liczy zaledwie sto lat i niejednokrotnie opiera sie na emocjach, Matka Boża podkreśla, że chrześcijaństwo jest religią inkarnacyjną - istotą chrześcijaństwa jest wcielenie Logosu - Syna Bożego. Dlatego nie może się ono wyrażać jedynie w modlitwie, ale musi zmieniać życie człowieka na lepsze. Słowo Boże musi mieć wartość i musi coraz bardziej wybrzmiewać w czynach dobra - wyjaśnia ks. Jakacki SAC.

Kibeho. U stóp Królowej Afryki - zdjęcie w treści artykułu nr 3

28 listpada Kibeho staje się centrum chrześcijańskiej Afryki (kibeho-sanctuary.com)

Objawienia w Kibeho zakończyły się 28 listopada 1989 r. Wtedy Alphonsine miała ostatnie publiczne widzenie Najświętszej Dziewicy. Po wnikliwych badaniach biskup diecezji Butare, Jean Baptiste Gahamanyi zatwierdził kult publiczny w Kibeho. Zaznaczył jednocześnie, że nie należy mylić tego pozwolenia z ewentualnym "uznaniem nadprzyrodzonego charakteru domniemanych objawień w tym miejscu". Oznacza to również, że żaden widzący z Kibeho nie został jeszcze oficjalnie uznany. Kolejny biskup miejsca, Augustin Misago, w jedenastą rocznicę objawień, w 1992 r. wmurował kamień węgielny pod przyszłą kaplicę w miejscu objawień, a w kolejnym roku - mimo bratobójczej wojny, którą od 1990 r. była ogarnięta Rwanda - poprowadził pierwszą pieszą pielgrzymkę do Kibeho, pobłogosławił tymczasową kaplicę, urządzoną w jednej z sypialń uczennic szkoły, nazywanej "sypialnią objawień" i wmurował kamień pod budowę Sanktuarium w Kibeho. Objawienia Matki Bożej w Kibeho zostały uznane przez Kościół 29 czerwca 2001 r., a Sanktuarium stało się duchową stolicą Rwandy.

Program obchodów oraz więcej informacji o Sanktuarium w Kibeho znajdziesz tutaj.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kibeho. U stóp Królowej Afryki
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.