Ludzie polecą na Marsa? Dzięki temu urządzeniu może okazać się to możliwe

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS
rmf24.pl / tk

MOXIE, jeden z eksperymentalnych instrumentów łazika Perseverance znajdującego się na Marsie zdaje egzamin i wytwarza na tej planecie tlen. Jest to duży sukces, ponieważ jego działanie jest istotne dla ewentualnej misji załogowej na Czerwoną Planetę.

Urządzenie MOXIE (Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment) zostało przygotowane przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology. Wielkością zbliżony jest do akumulatora samochodowego i waży 17 kilogramów.

Udane próby wytworzenia tlenu na Marsie

„MIT informuje na łamach czasopisma ‘Science Advances’, że od lutego 2021 roku, kiedy łazik Perseverance lądował na Marsie, MOXIE pomyślnie przeszło siedem prób, w różnych porach roku, w różnych warunkach ciśnienia i temperatury, we dnie i w nocy” – czytamy na rmf24.pl.

Urządzenie MOXIE / Fot. R. Lannom / NASA/JPL-CaltechUrządzenie MOXIE / Fot. R. Lannom / NASA/JPL-Caltech

Za każdym razem urządzenie produkowało około 6 gramów tlenu na godzinę. Jego wydajność można porównać do wydajności małego drzewa.

- To ma znaczenie historyczne. Pokazaliśmy, że można wykorzystać surowce z innej planety i chemicznie przetworzyć je w coś użytecznego dla załogowej misji - powiedział Jeffrey Hoffman z MIT Department of Aeronautics and Astronautics.

Misja załogowa na Marsa

Działanie urządzenia, które póki co wytwarza tlen w ramach testów, jest niezwykle istotne. Być może m.in. dzięki niemu uda się zorganizować w przyszłości misję załogową na Marsa. Aby zapewnić wystarczającą ilość tlenu dla człowieka maszyna musiałaby być przynajmniej 200 razy większa i bardziej wydajna.

- Bardzo dużo się przy okazji nauczyliśmy, będziemy mogli to wykorzystać w przyszłości, przy budowie systemu w większej skali - dodał szef ekipy MOXIE, Michael Hecht z MIT Haystack Observatory.

Źródło: rmf24.pl / tk