Najstarsze ludzkie szczątki w Afryce mają nawet 230 tys. lat

Fot. Rafael Ben-Ari/Chameleons Eye / depositphotos.com
PAP / tk

- Najstarsze ludzkie szczątki w Afryce datowano na ponad 230 tys. lat – poinformowali naukowcy na łamach najnowszego numeru tygodnika „Nature". Zostały znalezione w Etiopii w latach 60. XX w. Dotąd uważano je za dużo młodsze.

Zgodnie z ostatnio przeprowadzonym datowaniem najstarsze szczątki Homo sapiens liczą ponad 230 tys. lat.

Od miejsca odkrycia, doliny rzeki Omo, nadano im nazwę Omo I. Leżały z warstwach popiołu wulkanicznego. Kluczowe dla ich datowania było więc ustalenie, kiedy doszło do wybuchów wulkanów.

Jak wyjaśnia Celine Vidal z University of Cambridge (W. Brytania), wiek szczątków z Omo szacowano dotychczas na mniej niż 200 tys. lat. Najnowsze datowanie wskazuje na wiek ponad 230 tys. lat.

Dodaje, że każda erupcja wulkaniczna ma swój "odcisk palca", związany z wypływem magmy, uwięzionymi pod powierzchnią minerałami i chemicznym składem szkła wulkanicznego.

Naukowcy analizowali ślady po erupcji wulkanu Shala, znajdującego się 400 km od stanowiska archeologicznego, na którym znaleziono ludzkie szczątki Omo I. Erupcję datowano na 230 tys. lat. Ponieważ szczątki Homo sapiens znajdują się w niższej warstwie, muszą być jeszcze starsze niż erupcja.

Źródło: PAP / tk