rp.pl / tk
Przed tygodniem świat obiegła informacja o przełomowym odkryciu w świecie nauki, które może przyspieszyć projekty przywracania wymarłych gatunków. Po raz pierwszy pozyskano cząstki RNA od dawno wyginiętego zwierzęcia - tygrysa tasmańskiego, który niegdyś zamieszkiwał Australię. Ostatni przedstawiciel tego gatunku żył w latach 30. XX wieku w zoo w Hobart na Tasmanii.
dzienniknaukowy.pl / tk
Naukowcy przewidują, że za około 250 milionów lat, poprzez połączenie się mas lądowych Ziemi, powstanie nowy superkontynent, co wiązać się będzie z katastrofalnymi skutkami. Ponad 90% powierzchni lądów stanie się nieprzystosowane do życia, a superkontynent Pangea Ultima przyniesie ekstremalne zmiany klimatyczne, takie jak wzrost temperatury i nasilenie aktywności wulkanicznej.
i.pl / tk
Według Księgi Rodzaju Bóg ukarał miasta Sodomę i Gomorę poprzez zesłanie na nie deszczu siarki i ognia z powodu "niegodziwości" ich mieszkańców, co skutkowało całkowitym zniszczeniem tych miejsc. Z badań archeologa Stevena Collinsa wynika, że słowa zapisane w Biblii okazały się prawdą.
rp.pl / tk
Naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle ogłosili, że odkryli źródło procesu starzenia się i jednocześnie podważyli 50-letnią, powszechnie uznawaną teorię. To może stanowić przełom w opracowywaniu terapii opóźniających lub odwracających proces starzenia organizmów.
rp.pl / tk
Naukowcy z Uniwersytetu Purdue opracowali nową metodę walki z rakiem. Polega ona na oszukiwaniu komórek nowotworowych w taki sposób, aby wchłonęły fragment RNA, które naturalnie blokuje ich dalszy podział. Obecnie naukowcy badają 10 szczepionek opartych na technologii mRNA.
PAP / pk
Bez plemnika, komórki jajowej czy macicy udało się stworzyć złożone modele ludzkich zarodków - informuje "Nature". Według autorów badań tworzenie tego rodzaju zarodków ma w etycznie akceptowalny sposób pomóc w lepszym zrozumieniu najwcześniejszych etapów ludzkiego życia.
PAP / pk
Chińscy naukowcy wyhodowali świńskie embriony z ludzkimi nerkami. W przyszłości w ten sposób mają powstawać narządy do przeszczepów.
PAP/dm
Japonia wystrzeliła rakietę H-IIA z lądownikiem księżycowym w czwartek rano po trzykrotnym odkładaniu startu z powodu złej pogody. Lądowanie urządzenia na Księżycu zaplanowano na początek przyszłego roku.
PAP/dm
Dzięki sieci radioteleskopów ALMA astronomowie dokonali najdalszej detekcji galaktycznego pola magnetycznego - w galaktyce, z której światło potrzebuje 11 miliardów lat na dodarcie do nas. O odkryciu poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO), a wyniki opublikowano w „Nature”.
PAP / tk
Magnetary to najsilniejsze magnesy w kosmosie. Są to niezwykle gęste, martwe gwiazdy, rodzaj gwiazd neutronowych z niesamowicie silnymi polami magnetycznymi. Badacze odkryli, że jeden ze składników gwiazdy podwójnej HD 45166 może w przyszłości przemienić się w magnetara – informuje Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).
PAP / tk
Najpopularniejszy chatbot wykorzystujący sztuczną inteligencję, ChatGPT ma wyraźne skłonności lewicowe – ocenili naukowcy brytyjscy i brazylijscy w swoich badaniach. Informację na ten temat publikuje czasopismo "Public Choice".
PAP / pk
Zapowiadają się dobre warunki do obserwacji Perseidów - powiedział PAP dr Kamil Deresz z Planetarium Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Maksimum "deszczu meteorów" przypadnie na noc z 12 na 13 sierpnia.
PAP/dm
Meta uruchomi grupę chatbotów, zasilanych przez sztuczną inteligencję (AI) i posiadających różne „osobowości”, z którymi 4 mld użytkowników platform tego koncernu będzie mogło prowadzić rozmowy. Firma rozważa np. stworzenie chatbota, który będzie naśladował prezydenta Abrahama Lincolna - podaje we wtorek „Financial Times”.
PAP / pk
Zastąpienie tradycyjnych źródeł białka owadami może spowolnić przyrost masy ciała, wyregulować odpowiedź immunologiczną, zmniejszyć stan zapalny, poprawić metabolizm energetyczny i korzystnie zmienić profil lipidowy - informuje "The Journal of Nutrition".
PAP / tk
Z najnowszego eksperymentu na myszach wynika, że jeśli do zniszczonego mózgu wszczepi się progenitorowe komórki gleju, zaczynają one zastępować komórki stare i chore. Naukowcy mówią o potencjale tego rozwiązania w leczeniu licznych, w tym ciężkich chorób neurologicznych, a nawet psychicznych.
national-geographic.pl / tk
Naukowcy odkryli niezwykle rzadką planetę, której gęstość wynosi niewiele ponad 1 proc. gęstości Ziemi. Dla zabawy zaczęto nazywać ją "super-puff" – czyli superpuszystą.
PAP / pk
Po zbadaniu grenlandzkiego rdzenia lodowego wydobytego przed półwieczem naukowcy doszli do wniosku, że może grozić nam "nieodwracalne szybkie topnienie" i znaczący wzrost poziomu mórz. O badaniu, opublikowanym w magazynie "Science", poinformował w piątek portal stacji CNN. - To jest naprawdę przygnębiające - mówią naukowcy.
PAP / tk
Odkrycie gwiazdy - białego karła - której jedna połowa powierzchni pokryta jest wodorem, a druga – helem, ogłosili naukowcy na łamach "Nature". Współautorem publikacji jest dr Przemysław Mróz z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
PAP / pk
Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba mógł zaobserwować gwiazdy zbudowane z anihilujących cząstek ciemnej materii. Według przewidywań, takie gwiazdy mogłyby świecić nawet z jasnością całych galaktyk.
rp.pl / tk
W 2014 roku do oceanu u wybrzeży Papui-Nowej Gwinei spadł meteoryt. Prof. Avi Loeb z Uniwersytetu Harvarda twierdzi, że w obiekcie znalazł fragmenty pozaziemskiej technologii, którymi miałyby być wytrzymałe materiały i tajemnicze sferule.