PAP / tk
Sundar Pichai, szef firmy Google powiedział w wywiadzie dla amerykańskiej stacji CBS, że sztuczna inteligencja "może być bardzo szkodliwa, jeśli zostanie źle wdrożona". Wskazał również na zawody, jakie AI może objąć.
PAP / pzk
Naukowcom udało się wyprodukować w laboratorium tkankę tłuszczową, która ma podobną konsystencję i skład do naturalnie występujących tłuszczów zwierzęcych. Wyniki tego eksperymentu, opisane na łamach „eLife”, można w przyszłości wykorzystać do poprawy smaku i tekstury hodowanego w całości z komórek mięsa.
PAP / pzk
Amerykański zespół opracował biodegradowalny plastik, pozbawiony wad wcześniejszych materiałów. Wynalazek ma doskonałe parametry użytkowe i ulega szybkiej biodegradacji, ale tylko na żądanie.
RMF24 / pk
Austriacki badacz prześwietlił ultrafioletem jedną z przechowywanych w Watykanie ksiąg. To, co ukazało się jego oczom, przeszło wszelkie oczekiwania. Pod trzema warstwami rękopisu znajdował się liczący 1750 lat fragment Pisma Świętego. Jest on obecnie najstarszym starosyryjskim tłumaczeniem Ewangelii według świętego Mateusza.
vaticannews.va / KAI / pzk
Watykańskie Obserwatorium Astronomiczne nie ustaje w swoich różnorodnych pracach. Zakończenie procesu nazywania 4 asteroid na cześć papieża Grzegorza XIII i trzech jezuitów (w tym Polaka – pracującego w tej instytucji o. Roberta Janusza SJ) to tylko jeden z małych elementów działalności – wskazuje br. Guy Consolmagno SJ. Amerykanin podkreśla, że nauka składa się z wielu małych kroków.
national-geographic.pl / tk
W 2018 roku świat usłyszał o dużym pęknięciu ziemi, jakie nastąpiło w Kenii. To wtedy naukowcy zaczęli coraz częściej mówić o podziale geologicznym, jaki czeka Afrykę. Ten kontynent, tak samo jak inne, od milionów lat doświadcza zmieniających go procesów geologicznych.
Catholic News Agency / pk
Dziennikarze poprosili ChatGPT, by wygenerował "bitwę na rap" między dominikaninem i jezuitą. Algorytm nie tylko spełnił ich prośbę, ale odpowiedział również katolicki dowcip i stworzył plan dnia, uwzględniając w nim czas na modlitwę w oparciu o nauczanie papieża Franciszka.
KAI / tk
Jak poinformowało Watykańskie Obserwatorium Astronomiczne, kolejnym asteroidom zostały nadane nazwy pochodzące od nazwisk jezuickich astronomów oraz papieża Grzegorza XIII. Jednym z tych jezuitów jest pracujący w tej instytucji polski astronom o. Robert Janusz SJ. Jego imię nosi odtąd asteroida 565184.
rp.pl / tk
Niemieccy lekarze chcą przywracać życie ludziom, którzy już umarli. Start-up Tomorrow Biostasis pod przewodnictwem dr Emila Kendziorry oferuje tzw. kriokonserwację, a chętnych na tego typu zabieg jest wielu.
PAP / tk
W jądrze wewnętrznym Ziemi znajduje się najprawdopodobniej kula żelaza o promieniu 650 km. Odkrycie wpłynie na dotychczasową koncepcję powstawania i ewolucji Ziemi – donoszą australijscy naukowcy na łamach Nature Communications.
dzienniknaukowy.pl / tk
Jak twierdzi prof. dr hab. Małgorzata Nowacka z SGGW, za kilka lub kilkanaście lat produkty z owadów będą szeroko dostępne na rynku. - Hodowla owadów ma niewielki wpływ na środowisko naturalne w porównaniu z tradycyjną hodowlą zwierząt – zauważa prof. Nowacka.
dobrewiadomosci.net.pl / tk
W styczniu tego roku na hawajskim niebie można było zaobserwować nietypowe zjawisko – niebieską spiralę. Wyglądem przypominała jedną ze spiral ze słynnego obrazu Vincenta van Gogha "Gwieździsta noc". Czym było to zjawisko?
PAP / tk
Inżynierowie z Kalifornii przedstawili działający prototyp latającego samochodu, który przypomina połączenie samochodu, helikoptera i samolotu. Ma on zasięg 400 km, a do startu i lądowania wykorzystuje energię elektryczną. Kierowanie nim będzie wymagało licencji pilota.
PAP / tk
Zespół naukowców z Pekinu na podstawie badań sejsmicznych twierdzi, że wewnętrzne ziemskie jądro się zatrzymało, a być może nawet zaczyna obracać się w przeciwną stronę. Zachodzące w czasie kilku dekad spowolnienie nakłada się na zmiany w innych zachowaniach planety.
geekweek.interia.pl / tk
Grupa naukowców odnalazła na Antarktydzie meteoryt ważący aż 7,6 kilograma. To jeden z największych meteorytów jaki udało się odnaleźć na tym terenie w ostatnich latach. Zachwyceni odkryciem badacze nazwali obiekt „Mamutem”.
rp.pl / wydarzenia.interia.pl / PAP
Pod koniec 2022 roku światło dzienne ujrzało nowe narzędzie z Doliny Krzemowej – ChatGPT. Jest to oprogramowanie amerykańskiej firmy OpenAI, które służy do tworzenia odpowiedzi na pytania lub polecenia wprowadzone przez użytkownika. Aplikacja szybko zyskała popularność na całym świecie.
dzienniknaukowy.pl / tk
Wielu z nas nie wyobraża sobie dziś życia bez sztucznego światła, które jest bardzo pomocne. Ma jednak ono także wady. Rosnące z każdym rokiem na naszej planecie zanieczyszczenie sztucznym światłem doprowadza do tego, że widzimy coraz mniej gwiazd.
CNA / pzk
Karin Öberg, profesor astronomii i dyrektor studiów licencjackich na Uniwersytecie Harvarda, powiedziała, że jej praca jako naukowca pomogła jej docenić, że żyjemy we wszechświecie, który „ma początek, środek i koniec, który rozwija się w czasie”. Powiedziała również, że wiara w Boga, daleka od bycia przeszkodą dla naukowych dociekań, w rzeczywistości może być pomocna dla naukowców ze względu na „pewną podstawę”, którą zapewnia wiara w Stwórcę. Ona sama nawróciła się prowadząc badania naukowe.
CNA / pzk
Amerykańska agencja kosmiczna NASA ogłosiła niedawno, że została odkryta planeta „wielkości Ziemi”, która potencjalnie nadaje się do zamieszkania. Katoliccy naukowcy z Watykańskiego Obserwatorium Astronomicznego i Kolegium Benedyktyńskiego w USA okrzyknęli odkrycie planety, nazwanej TOI 700 e, jako „ekscytujące” i potwierdzające „cuda Bożego stworzenia”.
PAP / tk
To bardzo specyficzne właściwości smarne odpowiadają za to, że większość ludzi uwielbia smak czekolady. Naukowcy rozszyfrowali proces fizyczny, który zachodzi w ustach podczas spożywania tego smakołyku. Doszli do wniosku, że kluczowe znaczenie przy kształtowaniu naszych doznań ma tłuszcz znajdujący się w zewnętrznej warstwie czekolady.