PAP / pk
Całkowita emisja ocieplającego klimat metanu z fiordów jest równie duża, jak ze wszystkich obszarów głębinowych na świecie razem wziętych - informuje pismo "Limnology and Oceanography Letters".
national-geographic.pl / tk
W 2008 roku pracujący dla NASA animator i fizyk Horace Mitchell stworzył symulację „osuszania” Ziemi. 12 lat później powstała nowsza wersja animacji, dzięki której dowiemy się jak wyglądała nasza planeta tysiące lat temu.
PAP / tk
Proste w użyciu urządzenie z celulozowym żelem sprawnie wychwytuje wodę z powietrza nawet w najbardziej suchym otoczeniu. Aż jedna trzecia ludności Ziemi mieszka na terenach, gdzie brakuje wody.
PAP / tk
Dotykająca niektóre osoby niewydolność nerek i wątroby może być wynikiem wykrytego właśnie schorzenia, związanego z wadliwym działaniem pewnego enzymu i tzw. rzęsek. - Zaskoczyło nas to, u jak wielu pacjentów wykryliśmy zależną od TULP-3 rzęskopatię – mówi jeden z naukowców.
PAP/ kb
Międzynarodowa grupa astronomów z pomocą najmocniejszych teleskopów świata wykryła supermasywne czarne dziury w centrach galaktyk istniejących 10 mld lat temu. Prawdopodobnie mają one związek z gwałtownym hamowaniem powstawania nowych gwiazd.
PAP/ kb
Australijscy naukowcy znaleźli w oceanie roślinę, która mierzy 180 km i ma 4,5 tys. lat. Tworzy olbrzymią podwodną łąką, którą tworzy jedna roślina, która rozrosła się tak z pojedynczej "sadzonki". To największy taki znany okaz.
PAP / tk
Twórcze pisanie, studia strategiczne nad Azją, ekobiznes, sztuczna inteligencja czy inżynieria ochrony klimatu - to wybrane nowe kierunki studiów, które będzie można studiować od nowego roku akademickiego. Rekrutacja na studia rozpoczyna się na polskich uczelniach na początku czerwca.
PAP / tk
Jak informuje agencja kosmiczna NASA, rój meteorów tau Herkulidy pochodzący od komety, która rozpadła się niecałe trzydzieści lat temu, może wykazać zwiększoną aktywność. Rój ten będzie aktywny do 19 czerwca.
PAP / tk
Rozległe ruiny amazońskich osiedli, zamieszkiwanych w przeszłości przez ludność uprawiającą ziemię zostały odkryte w boliwijskiej dżungli dzięki badaniom laserowym - informuje „Nature”. Odkrycie potwierdza, że przed hiszpańskim podbojem Amazonia nie była terenem dziewiczym - istniały tam duże, długotrwale zamieszkałe osady i złożone, starożytne społeczeństwa.
PAP / tk
Naukowcy wykryli w atmosferze łańcuchowe tritlenki - wyjątkowo reaktywne substancje, które najprawdopodobniej wpływają na klimat i zdrowie ludzi. Nie trzeba się szczególnie martwić ich obecnością, bo związki te były tam od dawna. Trzeba jednak poznać ich działanie - twierdzą badacze.
PAP / tk
Amerykańska agencja kosmiczna NASA poparła projekt nowego typu - dyfrakcyjnego żagla słonecznego, który ma lepiej wykorzystywać promienie gwiazdy. Wynalazek ma pomóc w przekraczaniu kolejnych granic w kosmicznych lotach.
PAP / tk
Znany z tworzenia miniaturowych maszyn zespół naukowców przedstawił najnowsze dzieło - sterowanego i zasilanego laserem robota-kraba o wielkości zaledwie połowy milimetra. Niewielkie, mechaniczne stworzenie może chodzić, czołgać się, zginąć, skręcać, a nawet skakać.
Nauka. To Lubię / YouTube.com / tk
Z najnowszego raportu NIK wynika, że geotermia to kolejne źródło zielonej energii, którego nie wykorzystujemy. Jest to da mnie całkowicie niezrozumiałe – mówi Tomasz Rożek, fizyk i popularyzator nauki.
zdrowie.wprost.pl / ekologia.pl / tk
Każdemu z nas zdarza się czasem ziewnąć. Czy to jak jedziemy tramwajem, siedzimy w pracy lub przebywamy w domu. Jest to nasza naturalna reakcja na zmęczenie lub brak snu. Kiedy ziewamy w obecności ludzi możemy dostrzec, że chwilę później ktoś obok „zaraża” się naszym ziewaniem. Dlaczego tak się dzieje?
PAP / tk
Bieguny Słońca oraz niższe warstwy korony słonecznej widać na nowych filmach i fotografiach w wysokiej rozdzielczości, zaprezentowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Obrazy Słońca wykonała sonda kosmiczna Solar Orbiter podczas zbliżenia do naszej dziennej gwiazdy.
PAP / tk
Okazuje się, że dziko żyjące szympansy nawołują się nie tyko za pomocą pojedynczych dźwięków, ale całych ich sekwencji. Wypowiadają więc nie tylko wyrazy, ale również zdania  – informują naukowcy na łamach periodyku „Communications Biology”.
PAP / tk
Mobilny dom na kółkach "SolarButterfly", przyczepiony do elektrycznego samochodu Tesla, rozpocznie podróż dookoła świata. Wyruszy ze Szwajcarii i przez cztery lata przejedzie przez ponad 90 krajów, aby promować energię słoneczną. "SolarButterfly" jest samowystarczalny, ponieważ w całości zasila go energia czerpana ze Słońca.
PAP/EPA/mk
43 osoby ranne, zniszczone budynki i samochody to skutek nawałnicy, która przeszła w zeszłym tygodniu nad miastem Paderborn we wschodniej Westfalii. Tornado "Emmelinda" najmocniej rozszalało się w tej części niemieckiego kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia.
PAP/mk
Od początku 2022 r. odnotowano w Polsce niemal 70 tys. przypadków ospy wietrznej. W porównaniu z zeszłym rokiem liczba przypadków tej choroby znacznie wzrosła - wówczas zachorowań było niespełna 21 tys.
PAP / tk
Międzynarodowy zespół naukowców znalazł na dnie Oceanu Spokojnego w pobliżu Wysp Hawajskich powierzchnię przypominającą drogę rzymską. Powstała ona w rezultacie działalności podwodnych wulkanów.