Polacy kupują mniej żywności. Wszystko przez wysokie ceny
![Polacy kupują mniej żywności. Wszystko przez wysokie ceny Polacy kupują mniej żywności. Wszystko przez wysokie ceny](https://static.deon.pl/storage/image/core_files/2021/9/21/527372815baeaeb8c9f414bd74f997e7/jpg/deon/articles-thumb-xlarge-breakpoint-default/polacy-kupuja-mniej-zywnosci-wszystko-przez-wysokie-ceny.jpg)
Jak podaje dziennik „Rzeczpospolita” rosnąca inflacja ma wpływ na ograniczenie wśród Polaków wydatków na produkty żywnościowe. To wyzwanie dla sklepów, które muszą zatrzymać klientów – donosi „Rz”.
Dziennik podkreśla, że "najwyższa od dwóch dekad inflacja oznacza dla wielu konsumentów, iż zwłaszcza na żywność – wciąż główną pozycję w statystycznym domowym budżecie – wydawać trzeba coraz więcej". W efekcie wiele osób zmuszonych jest do zmian w koszykach zakupowych, co pokazuje badanie aplikacji Moja Gazetka specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 1 tys. osób.
"Niemal 70 proc. mniej niż rok temu wydajemy na napoje, 52,7 proc. na owoce i warzywa sezonowe, które w tym roku były w dużej części znacznie droższe w efekcie kapryśnej pogody, ale i kosztów pracy czy transportu" - informuje gazeta. "Inne kategorie, na których oszczędza przynajmniej co trzeci badany, to masło, mięso czy owoce oraz warzywa całoroczne" - dodaje. Zaznacza przy tym, że "galopująca inflacja powoduje spadek wartości gotówki, a tym samym – wzrost cen produktów".
Polacy rezygnują z zakupu żywności
- Aż trzy na cztery badane osoby rezygnują z zakupu produktów, które dawniej kupowały częściej – mówi "Rz" Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji Moja Gazetka, którą pobrało 2 mln osób. Miesięcznie oferty przegląda 500 tys. osób.
- Najczęściej pojawiającym się rozwiązaniem problemu rosnących cen było dokładniejsze niż dawniej planowanie zakupów – wskazało je 57,3 proc. respondentów i respondentek – dodaje. Natomiast 52,4 proc. musi rezygnować z zakupu niektórych produktów, a ponad 46 proc. po prostu kupuje mniej.
"Rz" zwraca uwagę, że takie nastawienie oraz strategie zakupowe oznaczają wyzwanie dla sklepów. "Polacy lubią promocje, szacunkowo ok. jednej trzeciej sprzedaży odbywa się w ramach różnego typu akcji" - pisze "Rz". Jak dodaje, obecna sytuacja sprawia, że sieci – by nie stracić klientów – muszą ich zatrzymać choćby atrakcyjnymi cenami.
Źródło: PAP / tk
Skomentuj artykuł