Ostrzegają przed skutkami cięć w mediach

Ostrzegają przed skutkami cięć w mediach
(fot. EPA/Olivier Hoslet)
PAP / drr

Cięcia w redakcjach w USA odbiły się na jakości informacji publikowanych w prasie i telewizji, a prawie 33 proc. badanych zrezygnowało z gazety lub stacji telewizyjnej ze względu na niską jakość materiałów - wynika z raportu think tanku Pew Research Center.

Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek badaniem, przeprowadzonym w ramach Project for Excellence in Journalism (PEJ), zatrudnienie w redakcjach amerykańskich gazet zmniejszyło się o 30 proc. w porównaniu z 2000 rokiem. Po raz pierwszy od 1978 r. zatrudnionych na etacie w redakcjach jest mniej niż 40 tys. osób. - To są rzeczywiste cięcia i jak wynika z danych, które zebraliśmy, mają one swoje konsekwencje - powiedziała dyrektor projektu Amy Mitchell.

Według raportu w 2006 r. 42 proc. dorosłych poniżej 30. roku życia regularnie śledziło lokalne programy informacyjne. W 2012 r. ich liczba spadła do 28 proc.,

DEON.PL POLECA

Dodatkowo 40 proc. materiałów nadawanych przez lokalne stacje telewizyjne dotyczy sportu, pogody i sytuacji na drogach. Zdaniem Mitchell wiedza na ten temat jest łatwo dostępna z innych źródeł, a to zapowiada dalsze pogorszenie się pozycji lokalnych telewizji.

Pew Research Center zauważa, że telewizje informacyjne coraz częściej pełnią rolę kanałów dyskusyjnych, a podczas kampanii prezydenckiej reporterzy tylko przekazują wypowiedzi kandydatów oraz członków partii zamiast wykorzystać je do szerszego omówienia danej sprawy. Problemem jest również ograniczenie wydatków na autorskie materiały i bezpośrednie relacje.

- Nie chodzi o to, czego ludzie oczekują, ale za co są gotowi zapłacić - powiedział były szef ABC News David Westin. Jego zdaniem do rozwiązania pozostaje kwestia, czy odbiorcy uciekają, ponieważ media nie dostarczają im odpowiednich artykułów i programów, czy to właśnie ucieczka odbiorców powoduje pogorszenie jakości materiałów.

Jak wynika z raportu Pew Research Center, coraz więcej firm eksperymentuje z opłatami za wydania elektroniczne. 450 z 1380 gazet codziennych już wprowadziło albo zamierza wprowadzić płatny model subskrypcji ich materiałów. Przyczyną jest spadek dochodów mimo że nakład gazet drukowanych utrzymał się na podobnym poziomie w 2012 roku co rok wcześniej.

Część redakcji decyduje się również na pozyskiwanie pieniędzy od fundacji i organizacji społecznych, ponieważ w innym wypadku nie byłyby w stanie pozwolić sobie na publikowanie artykułów na temat zdrowia czy zapasów wody w Afryce.

Z innej ankiety przeprowadzonej przez Pew Research Center wynika, że większość respondentów nie zdaje sobie sprawy z finansowych problemów mediów. Natomiast odbiorcy świadomi tych trudności są gotowi zrezygnować z gazet albo telewizji, ponieważ nie spełniają one ich oczekiwań.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ostrzegają przed skutkami cięć w mediach
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.