KAI / psd
"Pozwólmy się oświecić Zmartwychwstaniem Chrystusa, pozwólmy się przekształcić Jego mocą, aby także za naszym pośrednictwem w świecie oznaki śmierci ustąpiły przed znakami życia" - zaapelował do wiernych papież Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej w Watykanie. Nawiązując do obecnego Roku Wiary swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił prawdzie o Zmartwychwstaniu Jezusa, stanowiącej centrum orędzia chrześcijańskiego. Na placu św. Piotra zgromadziło się około 25 tys. wiernych, w tym 10 tys. z archidiecezji mediolańskiej, którym przewodził tamtejszy metropolita, kard. Angelo Scola.
"Pozwólmy się oświecić Zmartwychwstaniem Chrystusa, pozwólmy się przekształcić Jego mocą, aby także za naszym pośrednictwem w świecie oznaki śmierci ustąpiły przed znakami życia" - zaapelował do wiernych papież Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej w Watykanie. Nawiązując do obecnego Roku Wiary swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił prawdzie o Zmartwychwstaniu Jezusa, stanowiącej centrum orędzia chrześcijańskiego. Na placu św. Piotra zgromadziło się około 25 tys. wiernych, w tym 10 tys. z archidiecezji mediolańskiej, którym przewodził tamtejszy metropolita, kard. Angelo Scola.
Jacek Olczyk SJ
Celem lekcji jest poszerzenie rozumienia chrześcijańskiej modlitwy jako osobistego doświadczenia oraz wprowadzenie uczniów do szeregu spotkań na temat chrześcijańskiej modlitwy.
Celem lekcji jest poszerzenie rozumienia chrześcijańskiej modlitwy jako osobistego doświadczenia oraz wprowadzenie uczniów do szeregu spotkań na temat chrześcijańskiej modlitwy.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Wychowawca staje przed trudnym zadaniem towarzyszenia młodemu człowiekowi w odkrywaniu świata i nadawaniu znaczenia codziennym działaniom. Trudno nie ulec pokusie wskazywania palcem na gotowe odpowiedzi, gdy brakuje nam czasu i cierpliwości: "tak mówi Kościół, w naszej rodzinie zawsze tak było, przecież to jest oczywiste, tak się po prostu nie robi i koniec dyskusji".
Wychowawca staje przed trudnym zadaniem towarzyszenia młodemu człowiekowi w odkrywaniu świata i nadawaniu znaczenia codziennym działaniom. Trudno nie ulec pokusie wskazywania palcem na gotowe odpowiedzi, gdy brakuje nam czasu i cierpliwości: "tak mówi Kościół, w naszej rodzinie zawsze tak było, przecież to jest oczywiste, tak się po prostu nie robi i koniec dyskusji".
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Nie rozumiemy się, bo nie słuchamy się nawzajem. Zanim nasz rozmówca skończy mówić, to już mamy przygotowaną ripostę i nie staramy się zrozumieć, co tak naprawdę ma nam do powiedzenia.
Nie rozumiemy się, bo nie słuchamy się nawzajem. Zanim nasz rozmówca skończy mówić, to już mamy przygotowaną ripostę i nie staramy się zrozumieć, co tak naprawdę ma nam do powiedzenia.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Celem proponowanej metody jest zapoznanie uczniów z nazwami miejsc, w których przebywał święty Paweł, głównie podczas swoich podróży apostolskich. Zajęcia realizowane w formie gry mogą posłużyć jako wprowadzenie uczniów do lekcji na temat historii życia świętego Pawła i jego podróży apostolskich.
Celem proponowanej metody jest zapoznanie uczniów z nazwami miejsc, w których przebywał święty Paweł, głównie podczas swoich podróży apostolskich. Zajęcia realizowane w formie gry mogą posłużyć jako wprowadzenie uczniów do lekcji na temat historii życia świętego Pawła i jego podróży apostolskich.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Niemal w każdym domu znajduje się wiele starych czasopism i przeczytanych gazet. Zanim oddamy je na makulaturę, pomyślmy jak możemy je wykorzystać na lekcji. Proponowane pomysły pochodzą z konspektów lekcji Wojciecha Żmudzińskiego SJ przeznaczonych dla uczniów klas gimnazjalnych i licealnych.
Niemal w każdym domu znajduje się wiele starych czasopism i przeczytanych gazet. Zanim oddamy je na makulaturę, pomyślmy jak możemy je wykorzystać na lekcji. Proponowane pomysły pochodzą z konspektów lekcji Wojciecha Żmudzińskiego SJ przeznaczonych dla uczniów klas gimnazjalnych i licealnych.
KAI / psd
Uczcie podstawowych prawd wiary. Przekazujcie te prawdy dzieciom tak, jak matka i ojciec. Dobrze jest wtedy, kiedy szkoła, rodzina i Kościół mówią jednym głosem - mówił bp Edward Janiak podczas dorocznego spotkania z katechetami pracującymi w szkołach na terenie diecezji kaliskiej.
Uczcie podstawowych prawd wiary. Przekazujcie te prawdy dzieciom tak, jak matka i ojciec. Dobrze jest wtedy, kiedy szkoła, rodzina i Kościół mówią jednym głosem - mówił bp Edward Janiak podczas dorocznego spotkania z katechetami pracującymi w szkołach na terenie diecezji kaliskiej.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Jezus przychodzi nad Jordan, by prosić Jana o chrzest. Oczekiwany przez Chrzciciela sędzia sprawiedliwy, który miał chrzcić Duchem Świętym i ogniem prezentuje się jako uniżony sługa i nalega, by Jan zanurzył Go w wodzie tak, jak wszystkich. Jan jest zdziwiony, że Bóg nie przysłał Mesjasza jako sędziego wzbudzającego w ludziach lęk lecz jako pokornego sługę.
Jezus przychodzi nad Jordan, by prosić Jana o chrzest. Oczekiwany przez Chrzciciela sędzia sprawiedliwy, który miał chrzcić Duchem Świętym i ogniem prezentuje się jako uniżony sługa i nalega, by Jan zanurzył Go w wodzie tak, jak wszystkich. Jan jest zdziwiony, że Bóg nie przysłał Mesjasza jako sędziego wzbudzającego w ludziach lęk lecz jako pokornego sługę.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Celem zajęć jest uświadomienie uczniom jak często tracą czas oraz zachęcenie ich do takiego planowania wolnego czasu, aby mogli doświadczyć satysfakcji z tego co robią w czasie wolnym od nauki. Dodatkowo, zachęcenie uczniów do twórczego wykorzystania wolnych chwil i ćwiczenia postawy asertywnej, która może być w tym pomocna.
Celem zajęć jest uświadomienie uczniom jak często tracą czas oraz zachęcenie ich do takiego planowania wolnego czasu, aby mogli doświadczyć satysfakcji z tego co robią w czasie wolnym od nauki. Dodatkowo, zachęcenie uczniów do twórczego wykorzystania wolnych chwil i ćwiczenia postawy asertywnej, która może być w tym pomocna.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, że modlitwa to nie tylko prośba lecz rozmowa z Bogiem o tym, czym żyjemy, co dobrego udało nam się zrobić i co sam Bóg chciałby od nas usłyszeć. Bogu na modlitwie można powiedzieć wszystko, zarówno wyżalić się jak i wyrazić swoją radość, błagać Boga i dziękować Mu.
Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, że modlitwa to nie tylko prośba lecz rozmowa z Bogiem o tym, czym żyjemy, co dobrego udało nam się zrobić i co sam Bóg chciałby od nas usłyszeć. Bogu na modlitwie można powiedzieć wszystko, zarówno wyżalić się jak i wyrazić swoją radość, błagać Boga i dziękować Mu.
KAI / ctv / pz
Zadaniem chrześcijan jest dostrzeżenie i świadczenie o obecności Boga w świecie - powiedział papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swej katechezie Ojciec Święty przypomniał poszczególne etapy objawiania się Boga w ludzkiej historii, która jest czasem tej obecności, która nadaje jej pełne znaczenie i otwiera ją na pewną nadzieję.
Zadaniem chrześcijan jest dostrzeżenie i świadczenie o obecności Boga w świecie - powiedział papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swej katechezie Ojciec Święty przypomniał poszczególne etapy objawiania się Boga w ludzkiej historii, która jest czasem tej obecności, która nadaje jej pełne znaczenie i otwiera ją na pewną nadzieję.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Proponowany pomysł jest propozycją wykorzystania metafory znaków drogowych do twórczej refleksji nad sobą. Celem metody jest zainspirowanie uczniów, by poniższe znaki odnieśli do swojego życia i wygenerowali w grupach jak najwięcej możliwych i konkretnych sytuacji, w których mogłyby mieć zastosowanie.
Proponowany pomysł jest propozycją wykorzystania metafory znaków drogowych do twórczej refleksji nad sobą. Celem metody jest zainspirowanie uczniów, by poniższe znaki odnieśli do swojego życia i wygenerowali w grupach jak najwięcej możliwych i konkretnych sytuacji, w których mogłyby mieć zastosowanie.
KAI / pz
Niepokój o losy nauczania religii w szkole wyraziła po raz kolejny Komisja Nauczania Katolickiego Episkopatu Polski. Dopominamy się drugiej rudny rozmów z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) i wpisania tego przedmiotu do ramowego planu nauczania - powiedział KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji po jej dzisiejszym spotkaniu w Warszawie.
Niepokój o losy nauczania religii w szkole wyraziła po raz kolejny Komisja Nauczania Katolickiego Episkopatu Polski. Dopominamy się drugiej rudny rozmów z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) i wpisania tego przedmiotu do ramowego planu nauczania - powiedział KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji po jej dzisiejszym spotkaniu w Warszawie.
Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie / slo
Na popołudniowej kongregacji generalnej ojcowie synodalni wskazywali wczoraj na znaczenie formacji chrześcijańskiej, modlitwy i wewnętrznego nawrócenia dla nowej ewangelizacji. Bp Sanctus Wanok z Ugandy podkreślił potrzebę formacji biblijnej.
Na popołudniowej kongregacji generalnej ojcowie synodalni wskazywali wczoraj na znaczenie formacji chrześcijańskiej, modlitwy i wewnętrznego nawrócenia dla nowej ewangelizacji. Bp Sanctus Wanok z Ugandy podkreślił potrzebę formacji biblijnej.
KAI / slo
Wprowadzanie stałej katechezy dorosłych, refleksja parafialnych rad duszpasterskich nad różnymi formami katechezy dzieci i młodzieży, stała formacja kapłanów, zjazd katechetów poświęcony Katechizmowi Kościoła Katolickiego, a także specjalne pielgrzymki, koncerty i popularyzowanie życiorysów świadków wiary - to tylko niektóre inicjatywy na Rok Wiary w archidiecezji poznańskiej.
Wprowadzanie stałej katechezy dorosłych, refleksja parafialnych rad duszpasterskich nad różnymi formami katechezy dzieci i młodzieży, stała formacja kapłanów, zjazd katechetów poświęcony Katechizmowi Kościoła Katolickiego, a także specjalne pielgrzymki, koncerty i popularyzowanie życiorysów świadków wiary - to tylko niektóre inicjatywy na Rok Wiary w archidiecezji poznańskiej.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Celem proponowanej metody jest uświadomienie uczniom, że każda trudna sytuacja ma swoje pozytywne strony i jest nie tylko problemem do rozwiązania, ale przede wszystkim wyzwaniem, okazją. Ponadto trudne sytuacje niosą ze sobą jakieś istotne, wartościowe przesłanie.
Celem proponowanej metody jest uświadomienie uczniom, że każda trudna sytuacja ma swoje pozytywne strony i jest nie tylko problemem do rozwiązania, ale przede wszystkim wyzwaniem, okazją. Ponadto trudne sytuacje niosą ze sobą jakieś istotne, wartościowe przesłanie.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Poniższy pomysł na lekcję religii ma na celu zachęcenie uczniów do refleksji nad osobistą relacją z Bogiem. Aby ułatwić rozważanie, nauczyciel posługuje się metodą nauczania metaforycznego.
Poniższy pomysł na lekcję religii ma na celu zachęcenie uczniów do refleksji nad osobistą relacją z Bogiem. Aby ułatwić rozważanie, nauczyciel posługuje się metodą nauczania metaforycznego.
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe
Celem proponowanych zajęć jest uświadomienie uczniom, że łatwiej im przychodzi koncentrowanie się na własnych niedoskonałościach oraz dostrzeganie złych stron w postępowaniu innych niż zwracanie uwagi na to, co w nas i w innych wartościowe i dobre.
Celem proponowanych zajęć jest uświadomienie uczniom, że łatwiej im przychodzi koncentrowanie się na własnych niedoskonałościach oraz dostrzeganie złych stron w postępowaniu innych niż zwracanie uwagi na to, co w nas i w innych wartościowe i dobre.
KAI / slo
Promocja katechezy, integracja środowiska naukowego katechetyków oraz formacja katechetów - to cele, jakie stawia sobie powołane kilka dni temu Stowarzyszenie Katechetyków Polskich.
Promocja katechezy, integracja środowiska naukowego katechetyków oraz formacja katechetów - to cele, jakie stawia sobie powołane kilka dni temu Stowarzyszenie Katechetyków Polskich.
KAI / slo
Tęsknię za zmianą modelu katechezy szkolnej - wyznał w rozmowie z KAI biskup koszalińsko-kołobrzeski Edward Dajczak, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. duszpasterstwa nauczycieli. Zdaniem biskupa "za wolno dokonuje się proces przetransponowania katechezy w metodę wyraźnie ewangelizacyjną". Wczoraj rozpoczął się w Kościele w Polsce II Tydzień Wychowania.
Tęsknię za zmianą modelu katechezy szkolnej - wyznał w rozmowie z KAI biskup koszalińsko-kołobrzeski Edward Dajczak, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. duszpasterstwa nauczycieli. Zdaniem biskupa "za wolno dokonuje się proces przetransponowania katechezy w metodę wyraźnie ewangelizacyjną". Wczoraj rozpoczął się w Kościele w Polsce II Tydzień Wychowania.