Co widział osiołek?

Co widział osiołek?
Droga do Egiptu (rys. Adam Zienowicz)
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe

 Celem lekcji jest refleksja nad pierwszymi dniami życia Jezusa poprzez przetwarzanie fragmentu Biblii z wykorzystaniem różnych zdolności, nauka pracy w grupie i prezentacja jej wyników przed publicznością. Ćwiczenia tu opisane nawiązują do metod pracy z wykorzystaniem Teorii Wielorakiej Inteligencji według Howarda Gardnera.

Autor pomysłu: Zbigniew Kruszewski
Adresat: uczniowie klasy czwartej szkoły podstawowej.
Liczba uczestników: 12-32
Materiały: kredki, (flamastry, farby), papier (również tzw. szary, jeden arkusz na grupę), karton, puste pudełka, plastelina, kawałki tkaniny.
Przebieg zajęć
Zajęcia zajmą dwie godziny lekcyjne, w miarę możliwości w tym samym dniu. Odwołują się one do wydarzeń po urodzeniu Jezusa, opisanych przez św. Mateusza. Tworzymy postać "narratora" - osiołka - który będzie obecny przy wszystkich prezentowanych wydarzeniach. Przygotowujemy fragment Ewangelii wg św. Mateusza w tylu kopiach, ile grup będziemy mogli wyodrębnić w klasie. We fragmencie numerujemy wybrane motywy:
"[Mędrcy] zaś wysłuchawszy króla, ruszyli w drogę. (1) A oto gwiazda, którą widzieli na wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. (2) Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. (3) I otworzyli swe skarby, ofiarowali Mu dary; złoto, kadzidło i mirrę. (...) Gdy oni odjechali, (4) oto anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: << Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem, bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby Je zgładzić>>. (5) On wstał, wziął w nocy Dziecię i Jego Matkę i udał się do Egiptu; tam pozostał aż do śmierci Heroda" (Mt 2,9-11. 13-15a)
 
Nauczyciel wspólnie z uczniami wyodrębnia zaznaczone motywy i zapisuje je na tablicy:
1/ Gwiazda prowadzi Mędrców.
2/ Hołd Mędrców.
3/ Wspaniałe dary.
4/ Anioł Pański przestrzega Józefa.
5/ Droga do Egiptu.
Następnie dzieli klasę na grupy - najlepiej sześcio lub ośmioosobowe. W grupie powinny być albo dzieci tej samej płci, albo po połowie dziewcząt i chłopców - ułatwia to pracę. Każda grupa otrzymuje polecenia:
1/ Na arkuszu szarego papieru narysować komiks w pięciu rysunkach, ilustrujący powyższe wydarzenia. Na każdym obrazku powinien się znaleźć osiołek.
2/ Ułożyć dialog osiołka z koniem (którego nie było przy wydarzeniach), w którym osiołek opowiada o tym, co się działo.
3/ Uczniowie tworzą żywą "rzeźbę", ilustrującą wybrany punkt .(Ustawiają się tak, aby w miarę wyraziście ukazać emocje bohaterów .Pamiętajmy  o obserwatorze - osiołku!).
4/ Wymyślają, co dzisiaj podarowaliby Dziecięciu zamiast złota, kadzidła     i mirry. Tworzą plastyczne odpowiedniki nowych "darów" i wręczają je Panu Jezusowi. Przywozi je "osiołek". Wykonują je z przyniesionych materiałów - wycinają z kartonu, lepią z plasteliny, malują itp.
Dzieci powinny podzielić pracę - każdy powinien zająć się tym, co najlepiej potrafi i najbardziej lubi. Koledzy z grupy mogą mu pomóc, zwłaszcza przy prezentacji. Mimo indywidualnego podziału zadań, grupa odpowiada za całościowy efekt, dlatego powinna się wspierać. Nauczyciel nadzoruje pracę wszystkich grup.
Na wykonanie poleceń przeznaczamy co najmniej 30 minut. Następna część zajęć to prezentacja osiągnięć poszczególnych grup. Pamiętajmy o oklaskach!
Na zakończenie proponuję przeczytać wiersz ks. Twardowskiego pt. Mamusia.
 
 
Co widział osiołek? - zdjęcie w treści artykułu
Anioł przestrzega Józefa (rys. Adam Zienowicz)
Mamusia
Święty Józef załamuje ręce,
denerwują się w niebie święci,
teraz idą już nie Trzej Mędrcy,
lecz uczeni, doktorzy, docenci.
 
Teraz wszystko całkiem inaczej,
to, co stare, odeszło, minęło,
zamiast złota niosą dolary,
zamiast kadzidła - komputer,
zamiast mirry - video.
 
                                                                                                                   - Ach te czasy - myśli Pan Jezus -
                                                                     nawet gwiazda trochę zwariowała,
                                                                    ale nic się już nie zawali,
                                                                    bo wciąż Mamusia ta sama.
 J. Twardowski
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Co widział osiołek?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.