Kartka z diariusza
Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ
Adresat: uczniowie klas ponadgimnazjalnych
Liczba uczestników: od 12 do 32.
Czas: jedna godzina lekcyjna.
Materiały: (1) Kilkuzdaniowe fragmenty z pamiętników znanych osób dotyczące ich osobistego doświadczenia duchowego (w poszukiwaniu tekstów warto poprosić o współpracę nauczycieli literatury, muzyki i historii). (2) Rysunki i obrazy artystów wyrażające ich przeżycia duchowe (w doborze dzieł sztuki można poprosić o współpracę nauczyciela plastyki). (3) Dwustronna kartka z pytaniami przygotowana przez nauczyciela.
Przykłady wypełnionej drugiej strony kartki:
Dokończ rozpoczęte zdanie (przykład 1)
Relacja między mną a Bogiem podobna jest do relacji między ................. kwiatem a ogrodnikiem, który go pielęgnuje ..........................................
Opisz pozytywy i negatywy tej relacji posługując się podaną przez ciebie metaforą
POZYTYWY: (1) doświadczam radości, gdy ogrodnik gasi moje pragnienie, (2) jestem dumna, że ktoś najważniejszy w ogrodzie troszczy się o mnie, (3) czuję się przez niego kochana, (4) upiększam jego ogród, (5) jestem delikatna, (6) podobam się.
NEGATYWY: (1) jestem bierna, (2) nie przejawiam inicjatywy, (3) czekam aż ogrodnik do mnie przyjdzie, (4) sama nie mogę dostarczyć sobie wody, czuję się uwiązana, (5) nocami jestem sama, (6) kwiat prędzej czy później przekwitnie.
Dokończ rozpoczęte zdanie (przykład 2)
Relacja między mną a Bogiem podobna jest do relacji między ................. naczyniem a źródłem.................
Opisz pozytywy i negatywy tej relacji posługując się podaną przez ciebie metaforą
POZYTYWY: (1) jestem otwarty na źródlaną wodę, (2) dobrze się czuję, gdy zanurzam się w źródle, by zaczerpnąć wody, (3) czuję potrzebę czerpania ze źródła, (4) czasem woda wypełnia mnie po brzegi dając mi poczucie dobrze wypełnionych obowiązków (5) daję się napić spragnionym.
NEGATYWY: (1) jestem naczyniem dziurawym, które napełnione, szybko traci wodę i znowu jest puste, (2) nie jestem przezroczysty jakbym coś przed innymi ukrywał.
Podsumowanie zajęć: Nauczyciel zaprasza uczniów do podzielenia się w parach wypełnionymi kartkami a następne prosi ochotników o skomentowanie na forum klasy pozytywnych doświadczeń związanych z przeprowadzonym ćwiczeniem. Na koniec zachęca do prowadzenia systematycznego diariusza-pamiętnika, w którym mogą się znaleźć zarówno rysunki jak i refleksje z wykorzystaniem metafor.
Skomentuj artykuł