Kartka z diariusza

Kartka z diariusza
(fot. kevinspencer/flickr.com/CC)
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe

Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ 

Adresat: uczniowie klas ponadgimnazjalnych 

DEON.PL POLECA

Liczba uczestników: od 12 do 32. 

Czas: jedna godzina lekcyjna.

Materiały: (1) Kilkuzdaniowe fragmenty z pamiętników znanych osób dotyczące ich osobistego doświadczenia duchowego (w poszukiwaniu tekstów warto poprosić o współpracę nauczycieli literatury, muzyki i historii). (2) Rysunki i obrazy artystów wyrażające ich przeżycia duchowe (w doborze dzieł sztuki można poprosić o współpracę nauczyciela plastyki). (3) Dwustronna kartka z pytaniami przygotowana przez nauczyciela.

Przebieg zajęć: Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i rozdaje każdej grupie po kilka fragmentów z pamiętników znanych postaci ze świata sztuki, kultury, polityki oraz po kilka reprodukcji dzieł sztuki. Następnie daje uczniom czas na zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie prezentacji jednego, wybranego tekstu oraz wybranego dzieła sztuki. Podczas prezentacji na forum klasy mają uzasadnić dlaczego wybrali dany tekst i dane dzieło sztuki, jakimi kryteriami kierowali się w wyborze, co im się spodobało w duchowym przesłaniu autora. Po zakończonych prezentacjach nauczyciel zaprasza uczniów do indywidualnej pracy rozdając każdemu przygotowaną wcześniej kartkę według podanego niżej wzoru. By ułatwić pracę, podaje także przykłady wypełnionych kartek. 

Kartka z diariusza - zdjęcie w treści artykułu

Przykłady wypełnionej drugiej strony kartki:

Dokończ rozpoczęte zdanie (przykład 1)

Relacja między mną a Bogiem podobna jest do relacji między ................. kwiatem a ogrodnikiem, który go pielęgnuje .......................................... 

Opisz pozytywy i negatywy tej relacji posługując się podaną przez ciebie metaforą

POZYTYWY: (1) doświadczam radości, gdy ogrodnik gasi moje pragnienie, (2) jestem dumna, że ktoś najważniejszy w ogrodzie troszczy się o mnie, (3) czuję się przez niego kochana, (4) upiększam jego ogród, (5) jestem delikatna, (6) podobam się.

NEGATYWY: (1) jestem bierna, (2) nie przejawiam inicjatywy, (3) czekam aż ogrodnik do mnie przyjdzie, (4) sama nie mogę dostarczyć sobie wody, czuję się uwiązana, (5) nocami jestem sama, (6) kwiat prędzej czy później przekwitnie.

Dokończ rozpoczęte zdanie (przykład 2)

Relacja między mną a Bogiem podobna jest do relacji między ................. naczyniem a źródłem................. 

Opisz pozytywy i negatywy tej relacji posługując się podaną przez ciebie metaforą

POZYTYWY: (1) jestem otwarty na źródlaną wodę, (2) dobrze się czuję, gdy zanurzam się w źródle, by zaczerpnąć wody, (3) czuję potrzebę czerpania ze źródła, (4) czasem woda wypełnia mnie po brzegi dając mi poczucie dobrze wypełnionych obowiązków (5) daję się napić spragnionym.

NEGATYWY: (1) jestem naczyniem dziurawym, które napełnione, szybko traci wodę i znowu jest puste, (2) nie jestem przezroczysty jakbym coś przed innymi ukrywał.

Podsumowanie zajęć: Nauczyciel zaprasza uczniów do podzielenia się w parach wypełnionymi kartkami a następne prosi ochotników o skomentowanie na forum klasy pozytywnych doświadczeń związanych z przeprowadzonym ćwiczeniem. Na koniec zachęca do prowadzenia systematycznego diariusza-pamiętnika, w którym mogą się znaleźć zarówno rysunki jak i refleksje z wykorzystaniem metafor.

 

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kartka z diariusza
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.