"W drodze": Czy Kościół trzeba reklamować?

"W drodze": Czy Kościół trzeba reklamować?
Logo źródła: w drodze "W drodze"

Matka Kościół, czy marka Kościół? Czy jedno wyklucza drugie? W kwietniowym numerze dominikańskiego miesięcznika znajdujemy wielość spojrzeń na kwestię reklamowania chrześcijaństwa.

Bp Grzegorz Ryś mówi o idei nowej ewangelizacji, co zrobić, by nie była tylko pustym hasłem: Póki nie zejdziemy z poziomu imprezy na poziom modlitwy, rozmowy (a w końcu i sakramentu), to ewangelizacji nie będzie. Ciekawa jest perspektywa specjalisty od PR, Eryka Mistewicza. Według niego, instytucji Kościoła katolickiego brakuje umiejętności zarządzania kryzysem, a kryzys - ten medialny - wydaje się być chroniczny. Człowiek z mediów - Marcin Prokop opublikował niedawno książkę-rozmowę z Szymonem Hołownią - człowiekiem Kościoła i popkultury "Bóg, kasa & rock’n’roll". W rozmowie z redaktorami miesięcznika przyznaje, że Kościół ma dobry produkt, ale słaby PR, że polski kościelny mainstream odstrasza od katolicyzmu. Na pewno o dobry PR dba kardynał, metropolita Nowego Jorku Timothy Dolan, którego sportretowała Joanna Petry Mroczkowska. Ciepło, prostota w przyznawaniu się do własnych słabości, chętne poświęcanie czasu na kontakty z dziennikarzami, osobiste rozmowy z osobami molestowanymi przez duchownych - to wynika z cech osobowości kardynała, ale i z niekoturnowego wizerunku kapłana w Stanach Zjednoczonych. Gorzej, jeśli poprawianie wizerunku duchownych, liturgii, wiary robi się na siłę, żeby kokietować "target" . Pisze o tym ks. Andrzej Draguła. Daje wiele przykładów chybionego marketingu religijnego jak "rekolekcje nie dla idiotów" czy piosenki podrasowane z przebojów dyskotekowych na pielgrzymkowe. O tym, na jakim gruncie działają dziś ewangelizatorzy, pisze Paweł Milcarek. Jest to grunt zdradliwy, a nosi miano postchrześcijaństwa. To "chrześcijaństwo" pozbawione swej nadprzyrodzonej spójności i rozumu teologicznego, choć zbudowane materialnie wciąż z wielu symboli, pojęć i dylematów, wyjętych z rzeczywistego chrześcijaństwa.

Śmierć Wisławy Szymborskiej podniosła wrzawę pytań o jej wiarę. Odpowiada na nie częściowo w poruszającej rozmowie z Anną Sosnowską jej sekretarz Michał Rusinek. W ostatnią drogę chcę iść sama, a Bóg i tak zrobi ze mną, co zechce, to fragment szkicu do jej testamentu. Ale przede wszystkim jest to rozmowa o osobowości i wizji świata Noblistki.

Inne teksty o ważnych osobach to felieton Adama Zagajewskiego - o uprzedzeniu i przekonywaniu się do Jarosława Iwaszkiewicza i felieton o. Jana Góry o wybitnym duszpasterzu akademickim o. Tomaszu Pawłowskim. Dorobkowi Józefa Mackieiwcza, który analizował sytuację komunizm-Kościół poświęca też swój felieton o. Dariusz Kowalczyk.

DEON.PL POLECA

Pozostali felietoniści piszą: Marek Magierowski o przeciąganiu struny w medialnym najeżdżaniu na Kościół a Teresa Capponi-Borawska - o umieraniu.

Joga jest niebezpieczna dla wiary - do takiego wniosku dochodzi o. Radosław Broniek OP, który polemizuje z opiniami zawartymi w reportażu Stanisława Zasady o katolikach uprawiających jogę. Reportaż Katarzyny Kolskiej o narodzinach, wzroście i trwaniu największego misterium pasyjnego w Europiez z Poznania, wprowadza w atmosferę paschalną. Podobnie jak komentarze do Ewangelii, które napisali dominikanie: Paweł Trzopek, Szymon Popławski, Marek Pieńkowski, Michał Pac, Mariusz Tabaczek i Andrzej Morka.

I jeszcze przegląd tekstów w pozostałych stałych rubrykach miesięcznika. O tym, jak będąc rodzicem pozostać małżonkiem, mówi psychoterapeutka Barbara Smolińska, w kolejnej części cyklu dla narzeczonych "W drodze do ołtarza". O. Jacek Salij w dziale "Szukającym drogi" przekonuje, że prześladowania chrześcijan są po to, by prześladowani mogli zostać współzwycięzcami Chrystusa.

W dziale recenzyjnym Orientacje Marcin Cielecki pisze o książce Bożeny Szaynok "Duszpasterz. Rozmowy z ojcem Ludwikiem Wiśniewskim a Konrad Sawicki - o filmie "Wszystkie odloty Cheyenne’a" Paolo Sorrentino.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"W drodze": Czy Kościół trzeba reklamować?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.