Stając przed Bogiem

Stając przed Bogiem
Wydawnictwo Homo Dei
św. Alfons Liguori / Wydawnictwo Homo Dei

Stając przed Bogiem w rzeczywistości zawiera trzy dzieła św. Alfonsa Liguoriego, które zostały wydane razem ze względu na łączącą je tematykę życia duchowego, rozsmakowanego w tej konkretnej praktyce codziennego kontaktu z Bożym światem, jaką jest modlitwa. Umieszczone tu razem, prezentują wizję życia chrześcijańskiego jako nieustannego stawania – każdego dnia na nowo – przed Bogiem miłości, by pozwolić Mu się sobą obdarować i odpowiedzieć na ten dar własnym życiem.

To przez modlitwę wchodzimy w świat łaski, a tym samym wkraczamy w centrum zbawienia, którym jest miłujące serce Boga. Każdemu, w tysiącach codziennych okazji życia, dawana jest łaska modlitwy, pierwszy dar zbawienia, dzięki któremu wchodzi się na kolejne poziomy współżycia z Bogiem, aż do osiągnięcia owych rzeczy, które Bóg przygotował dla tych, którzy Go miłują (por. 1 Kor 2, 9).

To przez modlitwę wchodzimy w świat łaski, a tym samym wkraczamy w centrum zbawienia, którym jest miłujące serce Boga. Każdemu dawana jest łaska modlitwy, dzięki której wchodzi się na kolejne poziomy współżycia z Bogiem.

Wprowadzenie (fragment)

Oddajemy do rąk drogich Czytelników reedycję trzech dzieł św. Alfonsa Liguoriego, zebranych razem w polskim wydaniu ze względu na łączącą je tematykę życia duchowego, rozsmakowanego w tej konkretnej praktyce codziennego kontaktu z Bożym światem, jaką jest modlitwa. Każde z nich powstało w nieco innym kontekście i czasie: Modlitwa – środek zbawienia (1759), Zjednoczenie z wolą Bożą (1755) oraz Poufny i nieustanny dialog z Bogiem (1753). Umieszczone tu razem, prezentują wizję życia chrześcijańskiego jako nieustannego stawania – każdego dnia na nowo – przed Bogiem miłości, by pozwolić Mu się sobą obdarować i odpowiedzieć na ten dar własnym życiem. (...)

 

Modlitwa – środek zbawienia, pierwsze z dzieł św. Alfonsa w niniejszej publikacji, mówi najpierw o konieczności, wartości i warunkach dobrej modlitwy. Pierwszy jego rozdział kończy się znanymi nam już słowami: „Kto się modli, niezawodnie się zbawia; kto się nie modli, niewątpliwie potępia się”. Aforyzm ten dziewięciokrotnie pojawia się w różnych pracach Świętego od 1743 do 1775 roku, czyli w okresie trzydziestu dwóch lat. Ma więc charakter stałego przekonania i ważnego twierdzenia teologicznego, co – jak już zauważyliśmy – nowy Katechizm przejął z całkowitym zaufaniem. Dalsze części dzieła mają charakter naukowo-teologiczny i zawierają trudniejsze niejednokrotnie rozważania. Właśnie tu znajdujemy ślady silnej wówczas polemiki z jansenizmem, a równocześnie pozytywne i obszerne przedstawienie nauki o łasce i modlitwie.

 

Niewielkie, lecz znakomite w treści dziełko Zjednoczenie z wolą Bożą, tutaj drugie w kolejności, zajmuje się pierwszorzędnym zadaniem życia chrześcijańskiego, jakim jest wprowadzenie w czyn miłości Bożej przez pełnienie woli Bożej we wszystkich rozpoznanych jej przejawach. Wyraża to już pierwsze zdanie książki: „Cała doskonałość nasza polega na miłowaniu Boga, miłości nieskończonej godnego. Miłość jest więzią doskonałości (Kol 3, 14). Doskonała zaś miłość polega na zgodności woli naszej z wolą Bożą”. Mając za sobą nie tylko długie lata pracy duszpasterskiej i działalności misyjnej, ale także bolesne doświadczenia trudności związanych z założeniem i początkami Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela, św. Alfons coraz lepiej rozumiał i odczuwał potrzebę starania się o doskonalszą miłość ku Bogu poprzez życie zgodne z wolą Bożą. Wzór samego Chrystusa pełniącego wolę Ojca i przykłady świętych naśladowców Pana przekonały go, iż człowiek, „oddając wolę swoją Bogu, oddaje Mu wszystko”. Uzasadnienie potrzeby zgodności z wolą Bożą zawiera także obszerne rozważanie o tym, że Bóg pragnie jedynie naszego dobra w tym wszystkim, czego od nas oczekuje, niezależnie od tego, czy wydaje się nam to dobre czy złe. W mnogości różnych sytuacji i okoliczności, które dają człowiekowi możliwość wejścia z Bogiem w relację ufnej miłości przez spełnianie Jego woli, całe życie ludzkie otwiera się na przyszłe zbawienie, ale też napełnia się już tu na ziemi pokojem i szczęściem w konkretach codzienności. (...)

 

Drogę ku zjednoczeniu z Bogiem przez modlitwę św. Alfons stara się ukazać w niewielkim, lecz cennym dziełku pt. Poufny i nieustanny dialog z Bogiem. To trzecia część niniejszego wydania. Nasz święty Autor przypomina w nim i wyjaśnia podstawową prawdę chrześcijaństwa, że „Bogu sprawia radość serdeczne obcowanie z duszami umiłowanymi, które Mu się zupełnie oddały i w Jego dobroci złożyły wszelkie swe nadzieje”. Wskazując „o czym, kiedy i jak mamy rozmawiać z Bogiem”, doktor Kościoła poleca ogólnie, by czynić to zawsze, mówiąc Bogu dosłownie o wszystkim i z ufnością, lecz szczególnie w chwilach radości i szczęścia, w trudnościach i wątpliwościach, po upadkach i w potrzebach swoich bliskich. Tłumaczy i zapewnia, że Bóg także będzie przemawiał do duszy, która pragnie z Nim rozmawiać. (...)

 

Powierzamy zatem wierzącej i zainteresowanej lekturze drogich Czytelników cenne przyczynki jednego z wielkich mistrzów chrześcijańskiej duchowości, które już do wielu dziesięcioleci mieszkają pod polskimi strzechami. Ufamy, że każdy Czytelnik dostrzeże podczas lektury, iż mimo zmieniającego się języka fundamentalna zasada jest ta sama: „całe nasze zbawienie zależy od modlitwy” (Modlitwa – środek zbawienia). W istocie, w liście apostolskim Spiritus Domini, skierowanym do redemptorystów w dwusetną rocznicę śmierci św. Alfonsa (1987), sługa Boży Jan Paweł II sprowadza całą strukturę alfonsjańskiej duchowości właśnie do modlitwy i łaski. To przez modlitwę wchodzimy w świat łaski, a tym samym wkraczamy w centrum zbawienia, którym jest miłujące serce Boga. W mrożącej dusze perspektywie ówczesnego jansenizmu rewelacyjnym było twierdzenie, iż modlitwa sama w sobie jest już łaską, powszechnie przystępną! Kto się modli, jest już w kontakcie z nadprzyrodzonym światem Bożej miłości, choćby jeszcze konkrety życia nie odpowiadały oczekiwanym standardom etycznym. Łaska bowiem modlitwy dawana jest wszystkim. To sam Bóg, jako Stwórca, Odkupiciel i Przyjaciel człowieka, bardziej niż Prawodawca i Sędzia, wprowadza każde ze swych dzieci w relację ze sobą, nie stawiając szczególnych uprzednich warunków. Przebłyskuje tu żywy strumień najczystszej ewangelicznej prawdy: wszyscy są Bożymi dziećmi, dziedzicami obiecanej chwały, współdziedzicami Chrystusa. Każdemu, w tysiącach codziennych okazji życia, dawana jest łaska modlitwy, pierwszy dar zbawienia, dzięki któremu wchodzi się na kolejne poziomy współżycia z Bogiem, aż do osiągnięcia owych rzeczy, których ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, a które Bóg przygotował dla tych, którzy Go miłują (por. 1 Kor 2, 9).

 

 

Wprowadzenie

Nota wydawcy

 

I. MODLITWA – ŚRODEK ZBAWIENIA

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

Wstęp, który trzeba koniecznie przeczytać

Rozdział I. O konieczności modlitwy

Rozdział II. O wartości modlitwy

Rozdział III

1. O warunkach modlitwy

2. O pokorze, z jaką trzeba się modlić

3. O ufności, z jaką trzeba się modlić

4. O wytrwałości niezbędnej w modlitwie

CZĘŚĆ DRUGA

Rozdział I. Bóg pragnie zbawienia każdego człowieka, dlatego Jezus Chrystus umarł, aby zbawić wszystkich

Rozdział II. Bóg wszystkim ludziom udziela potrzebnej łaski: sprawiedliwym, aby mogli zachowywać przykazania, grzesznikom, aby się nawrócili

Rozdział III. Bóg udziela łaski modlitwy wszystkim, którzy tego chcą. Aby się modlić, wystarcza łaska zwyczajna, którą wszyscy posiadają

 

Modlitwy

Myśli i akty strzeliste

 

II. ZJEDNOCZENIE Z WOLĄ BOŻĄ

 

św. Alfons Liguori

Stając przed Bogiem

Wydawnictwo Homo Dei

Kraków 2010

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Stając przed Bogiem
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.