CSR przestaje być obco brzmiącym zwrotem
CSR (z ang. corporate social responsibility) przestaje być obco brzmiącym zwrotem. O tym, że warto prowadzić działania w odpowiedzialny sposób, przekonują się kolejne przedsiębiorstwa. W coraz większym stopniu kierują się w działalności wartościami etycznymi, zwracają większą uwagę na swój wpływ środowiskowy i starają się wprowadzić programy, które obniżą negatywne skutki działalności lub przyczynią się do edukacji ekologicznej pracowników i klientów.
Przykładają wagę do atmosfery w pracy, angażują się społecznie, np. poprzez programy wolontariatu pracowniczego, czy promują standardy odpowiedzialności wśród swoich dostawców.
- Za granicą, na przykład w Wielkiej Brytanii, znacznie wcześniej niż u nas rozwinęły się zawody związane z CSR. Powstały takie profesje, jak menedżer ds. CSR, specjalista ds. zmiany klimatu, raportowania społecznego czy oficer etyki biznesu - wylicza Liliana Anam, menedżer firmy edukacyjno-doradczej CSRinfo. - W Polsce jeszcze dwa lata temu osoby zainteresowane pracą w firmach na stanowisku specjalisty lub menedżera CSR musiały szukać ofert pracy na specjalistycznych listach dyskusyjnych czy pocztą pantoflową. Teraz to się zmienia. Coraz częściej rekrutację na stanowisko CSR prowadzą firmy rekrutacyjne, a oferty pojawiają się w ogólnych serwisach z ofertami pracy.
Etaty dla menedżerów czy specjalistów ds. CSR oferują głównie duże firmy polskie lub z kapitałem zagranicznym, ale przekrój branż jest bardzo szeroki. Małe i średnie przedsiębiorstwa nie zawsze mogą sobie pozwolić na dodatkowe stanowisko pracy. W wielu firmach obowiązki związane z CSR przekazuje się działom PR, marketingu czy komunikacji.
Kto nadaje się do zawodu CSR-owca? Zdaniem ekspertów, w tej pracy bardzo ważne są umiejętności interpersonalne. Szczególnie przydatna jest komunikatywność, empatia, zdolności negocjacyjne i organizacyjne.
- Menedżer CSR przede wszystkim koordynuje działania CSR w firmie i jest wsparciem dla zarządu - mówię Liliana Anam. To osoba, która mobilizuje pracowników do działań i koordynuje prace, promuje ideę i prowadzi dialog z pracownikami, klientami, społecznościami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi. - W pracy CSR-owca ważna jest konsekwencja w działaniu oraz znajomość biznesu i jego społeczno-środowiskowych uwarunkowań - podkreśla Liliana Anam.
Aby zajmować się CSR, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. W Polsce takie osoby najczęściej są absolwentami kierunków humanistycznych i społecznych. Wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu uzupełniają podczas szkoleń i kursów. Na polskich uczelniach nie ma jeszcze studiów magisterskich poświęconych CSR, ale taka propozycja pojawiła się już w formie studiów podyplomowych - prowadziła je Wyższa Szkoła Europejska w Krakowie. W swojej ofercie studia podyplomowe "CSR - Strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu" ma Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Skomentuj artykuł