Zmiany na rynku pracy! - napędzają je możliwości sztucznej inteligencji

Zmiany na rynku pracy! - napędzają je możliwości sztucznej inteligencji
Depositphotos.com (157371810)
PAP / pzk

Zdaniem ekspertów sztuczna inteligencja (AI) może optymalizować pracę, usprawniać procesy oraz ułatwiać działania przewidywalne i powtarzalne; część zawodów przestanie istnieć, a w ich miejsce pojawią się nowe. Ich zdaniem potrzebne są regulacje prawne w zakresie AI.

„Powoli zmierzamy w kierunku zastosowania algorytmów, instrumentów czy aplikacji w środowisku pracy, które mają usprawnić procesy związane z zatrudnieniem” – przekazał dyrektor departamentu pracy Lewiatan Robert Lisicki. Zaznaczył, że w związku z coraz większą powszechnością AI – pojawiły się już w dyskusji publicznej pierwsze postulaty regulacji w zakresie przejrzystości w stosowaniu tego typu instrumentów. „Widoczne są prace nad unijnym rozporządzeniem w sprawie sztucznej inteligencji, w którym ustawodawca unijny rozważa i proponuje rozwiązania, które mogłyby mieć również zastosowanie w środowisku pracy” – stwierdził.

Zwrócił uwagę na to, że dużym wyzwaniem jest zdefiniowanie, co rozumiemy poprzez sztuczną inteligencję i ewentualne wykorzystywanie algorytmów w środowisku pracy. „Myślę, że podjęcie tematu przejrzystości i transparentności przekazywania informacji na temat zakresu i zastosowania sztucznej inteligencji jest kwestią czasu” – przekazał.

Podkreślił, że ze względu na złożoność zagadnienia musimy poczekać na wypracowanie definicji i regulacji na poziomie unijnym, a dopiero później pojawi się kwestia wdrożenia rozwiązań w porządku krajowym. „Myślę, że w wielu sektorach i rodzajach działalności przedsiębiorców i pracodawców – elementy nawiązujące do stosowania algorytmów, szeroko rozumianej sztucznej inteligencji są coraz bardziej widoczne” – powiedział Lisicki.

DEON.PL POLECA

Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) Andrzej Dulka zauważył, że obecnie najlepsze wyniki osiąga się, gdy sztuczna inteligencja (AI) współpracuje z człowiekiem. Jego zdaniem wszyscy powinniśmy od najmłodszych lat zapoznawać się z możliwościami sztucznej inteligencji. „Powinniśmy uczyć się jak ją (AI) wykorzystywać, jak używać jako narzędzia, by później, bez uprzedzeń korzystać z możliwości jakie stwarza” – powiedział Dulka.

Przypomniał, że chociaż część zawodów zostanie wypartych z rynku pracy – w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji – nie ma co się martwić o brak pracy. Rynek pracy wyewoluuje i w miejsce wypartych zawodów pojawią się nowe. „Pewne zawody, na przykład w dziedzinie księgowości, czy przy analizie dokumentów, mogą zostać zastąpione przez sztuczną inteligencję. Chodzi o obszar żmudnych, powtarzalnych procedur” – przekazał prezes PIIT.

Zaznaczył, że ludzi zajmujących się prostymi, powtarzalnymi czynnościami czekają zmiany. „Wszyscy musimy przygotować się do zmian i tych ludzi już teraz trzeba zacząć przygotowywać do przejścia na inny poziom pracy w profesji, którą aktualnie realizują” – powiedział.

Przywołał przykład osób zajmujących się w przeszłości liczeniem na liczydłach, które zmieniły narzędzie pracy i zaczęły posługiwać się kalkulatorami oraz komputerami. „Osoby, które posługiwały się liczydłami, straciły swoje kompetencje, musiały dostosować się do nowej rzeczywistości. Tak samo będzie i w tym przypadku. Pojawi się kolejne, bardziej zaawansowane oprogramowanie, narzędzie, które wyprze potrzebę ludzi na tym poziomie” – przekazał.

Przypomniał raz jeszcze, że nadchodzące zmiany nie oznaczają, że ludzie staną się bezrobotni. Rynek pracy się zmieni, powstaną nowe zawody. „Obecnie nie znamy około 80 proc. zawodów, które pojawią się w przyszłości. Widzimy tylko około 20 proc. zawodów, które być może obecnie są zagrożone, ale wiem, że w ich miejsce pojawią się nowe. Będzie praca dla ludzi” – podkreślił.

Zmiany na rynku pracy powodowane automatyzacją i robotyzacją są już widoczne w dziedzinie handlu. „Sztuczna inteligencja otwiera przed handlem nowe perspektywy” – przekazała prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) Renata Juszkiewicz. Zwróciła uwagę na to, że dzięki automatyzacji i robotyzacji czynności, AI może optymalizować pracę, usprawniać procesy oraz ułatwiać działania, które są przewidywalne i systematyczne.

Zaznaczyła, że zmiany technologiczne nabierają rozpędu, które widzą zarówno klienci placówek handlowych jak i ich właściciele. „Jako klienci obserwujemy już ten trend. Kasy samoobsługowe czy systemy takie jak scan&go na dobre zadomowiły się w nowoczesnym handlu” – powiedziała.

Wskazała także, że coraz większą popularność zyskują także sklepy autonomiczne, w których klient może zrobić podstawowe zakupy bez kontaktu z obsługą sklepu przez 24 godziny na dobę. „Z kolei z perspektywy placówek handlowych, automatyzacja procesów umożliwia scentralizowane zarządzanie siecią sprzedaży, m.in. na poziomie zamówień, magazynu, kosztów, polityki cenowej, marketingu, pracy itp.” – powiedziała Juszkiewicz.

Podkreśliła, że wraz z rozwojem technologii cyfrowych, w handlu pojawią się nowe stanowiska eksperckie związane z bezpiecznym stosowaniem AI w firmach. Zwróciła uwagę na to, że ważną kwestią będą także regulacje prawne dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Maria Mazurek, Ryszard Tadeusiewicz, Marcin Wierzchowski

Czy można się zaprzyjaźnić z robotem?

Kiedy w domu Alicji pojawia się nowy członek rodziny – Basia, robot humanoidalny – rodzą się też nowe pytania. Czy życie domowników stanie się teraz łatwiejsze? Czy Basia będzie...

Skomentuj artykuł

Zmiany na rynku pracy! - napędzają je możliwości sztucznej inteligencji
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.