A jak wygląda to od strony Pana Boga? Co On robi podczas modlitwy? Te dwa procesy następują dzięki Jego odpowiedzi na twoją modlitwę.
Poznanie
Skoro uznajemy modlitwę za pełne ufności przebywanie z Bogiem, to wcześniej czy później musimy dojść do coraz głębszego poznawania Boga. Rozmawiając z ludźmi, wchodzimy z nimi w relację, a im dłużej nasze rozmowy z kimś trwają, im więcej czasu spędzamy razem, tym lepiej się znamy. Podobnie jest z Bogiem: trudno powiedzieć, jak to się dzieje, ale stopniowo modlitwa Jezusowa uczy nas natury Bożego Serca, coraz lepiej i wrażliwiej rozumiemy tajemnice liturgii, Biblii, przykazań, katechizmu i tego wszystkiego, co wiąże się z Bogiem; coraz chętniej też będziemy przez to wracać do liturgii i do lektury Biblii. Możemy czytać Ewangelię jako opowieść o ludziach, którzy spotkali Jezusa, i których to spotkanie doprowadziło stopniowo do lepszego poznania samego Boga. W pewnym sensie, będąc wiernymi modlitwie, powtarzamy w swoim życiu drogę Apostołów.
Przemienienie
Wzajemne poznanie się prowadzi do przemiany. Odwołując się do języka Biblii, możemy tutaj mówić o przemianie myślenia (metanoia). Poznając Boga, świat i samych siebie, zmieniamy też nasz sposób myślenia i postrzegania świata.
Ikoną modlitewnej metamorfozy jest scena z Góry Tabor: Jezus przemieniony przemienia swoim blaskiem Apostołów. Modlitwa Jezusowa i wynikające z niej poznanie Boga prowadzi również mocą sakramentów do przemienienia człowieka. "Każdy staje się tym, w co się wpatruje" - powiada Plotyn. Jeżeli wpatrujemy się w Jezusa przyzywając Jego Imienia, jeżeli czytamy Jego słowa w Ewangelii, spożywamy Jego Ciało i pijemy Jego Krew, to krok za krokiem upodabniamy się do Niego. Ostatecznie On po to przyszedł na świat, abyśmy byli z Nim tam, gdzie On jest.
Szymon Hiżycki OSB studiował teologię oraz filologię klasyczną; odbył specjalistyczne studia z zakresu starożytnego monastycyzmu w kolegium św. Anzelma w Rzymie. Jest miłośnikiem literatury klasycznej i Ojców Kościoła. W klasztorze pełnił funkcję opiekuna ministrantów, duszpasterza akademickiego, bibliotekarza i rektora studiów. Do momentu wyboru na urząd opacki był także mistrzem nowicjatu tynieckiego. Wykłada w Kolegium Teologiczno-Filozoficznym oo. Dominikanów. Autor książki na temat ośmiu duchów zła "Pomiędzy grzechem a myślą" oraz o praktyce modlitwy nieustannej "Modlitwa Jezusowa. Bardzo krótkie wprowadzenie"
Skomentuj artykuł