"Olśniewające odkrycie Jezusa jako Pana to może najpiękniejsza łaska, którą Bóg daje światu przez Odnowę Charyzmatyczną. Powinna się ona dzielić swym doświadczeniem z całym Kościołem. To od głoszenia kerygmatu zależy ponowna ewangelizacja świata postchrześcijańskiego" - mówił o. kard. Raniero Cantalamessa OFMCap, kaznodzieja Domu Papieskiego podczas Pierwszego Ogólnopolskiego Forum CHARIS, które odbywa się w sobotę w Łodzi.
Wystąpienie o. Cantalamessy zostało udostępnione podczas Forum w formie nagrania.
Zobacz nagranie, które o. Cantalamessa przekazał uczestnikom CHARIS:
O. kard. Raniero Cantalamessa rozpoczął swoje rozważania od refleksji nt. słów papieża Franciszka: "Katolicka Odnowa Charyzmatyczna jest strumieniem łaski dla całego Kościoła". Wyjaśnił, że przez łaskę rozumieć należy samego Boga, który udziela się stworzeniom.
O. Cantalamessa podkreślił, że w Biblii przedstawione się 2 sposoby działania Ducha Bożego. Pierwszy to sposób charyzmatyczny, polegający na tym, że Duch obdarza konkretnych ludzi darami, przekraczającymi ludzkie możliwości, po to, by podjęli się zadań, których Bóg oczekuje. Dary te służyć mają nie tyle im samym, co wspólnocie. Nie powodują też, że osoby nimi obdarzone prowadzą życie doskonałe, czego przykładem może być Salomon.
Drugi sposób działania Ducha to sposób uświęcający - Duch zstępuje na człowieka i przemienia go od wewnątrz. O. Cantalamessa nawiązując do słów św. Pawła zwrócił uwagę, że działanie uświęcające ma priorytet nad działaniem charyzmatycznym. Zaznaczył, że dary charyzmatyczne bez miłości są nieprzydatne dla tych, którzy z nich korzystają, nawet, gdy w istocie pomagają innym. Sama służba jednak też wypacza się, o ile nie opiera się na osobistej świętości służącego.
Wyjaśniając pojęcie "Odnowa charyzmatyczna" o. Cantalamessa skupił się najpierw na słowie "odnowa". Podkreślił, że ma ona polegać na rewolucji kopernikańskiej naszej religijności. "Często myślimy o niej 'systemem ptolemejskim' - to człowiek jest w centrum, u podstaw naszej religijności leży nasz wysiłek, organizacja i dobra wola, a Bóg przychodzi, by ukoronować ten wysiłek Swoją łaską" - powiedział. Przypomniał, że rewolucja kopernikańska polegała na odwróceniu tej perspektywy: to Ziemia krąży wokół Słońca. Podobnie jeśli chodzi o religijność: To nie człowiek, a Bóg ma być w centrum. Musimy zauważyć, że bez Boga nie możemy nic zrobić. Największy wysiłek jest skutkiem a nie przyczyną zbawienia.
Podkreślił, że odnowa polegać ma na przesunięciu akcentu z „ja” na Boga. Dzieląc się osobistym doświadczeniem zaznaczył, że ta właśnie „rewolucja kopernikańska” dokonała się w jego życiu za sprawą Chrztu w Duchu Świętym. Był wykładowcą chrystologii a odkrył władztwo Chrystusa. - Pomiędzy Jezusem z ksiąg a Jezusem żywym jest taka różnica, jak między niebem prawdziwym a niebem narysowanym na kartce – powiedział.
"Olśniewające odkrycie Jezusa jako Pana to może najpiękniejsza łaska, którą Bóg daje światu przez odnowę charyzmatyczną" - stwierdził.
"Odnowa powinna działać w całym Kościele. Od tej rewolucji zależy ponowna ewangelizacja świata postchrześcijańskiego" - dodał. Wyjaśnił, że wiara rozkwita pod wpływem głoszenia kerygmatu - dobrej nowiny o Chrystusie umarłym i zmartwychwstałym. "Nie rozkwita w spotkaniu z moralnością i apologetyką. One mogą służyć wierze ale nie mogą zrodzić wiary" - powiedział. "Jeśli chcemy by nowa ewangelizacja nie pozostała tylko pragnieniem, kerygmat musi być przed katechezą" - dodał. Podkreślił też, że dla wielu Chrzest w Duchu Świętym był bramą wprowadzającą w blask życia chrześcijańskiego.
Przypomniał, że święto Pięćdziesiątnicy obchodzone jest przez Żydów jako święto otrzymania Prawa na Górze Synaj i Przymierza z Bogiem. Nastąpiło to 50 dni po zabiciu Baranka Paschalnego. W tym właśnie dniu, 50 dni po śmierci Jezusa, zstępuje Duch Święty. Nawiązując do św. Augustyna o. Cantalamessa podkreślił, że Bóg wypisuje wówczas nowe prawo na tablicy ludzkiego serca. Jest to nowe przykazanie - działa nie poprzez przymus a zachętę. To prawo miłości. "Życie chrześcijańskie usłane jest zachętą" - powiedział.
O. Cantalamess zaznaczył, że Kościół obok wymiaru instytucjonalnego ma wymiar duchowy. Co więcej, to instytucja jest w służbie Ducha. Przypomniał, że Sobór Watykański II mówił o charyzmatach również w kontekście darów, których Bóg udziela poszczególnym ludziom i faktycznie charyzmaty z nową siłą zaczęły objawiać się w Ludzie Bożym. Zaznaczył, że służba CHARIS to realizowanie soborowych definicji w praktyce.
Zwrócił też uwagę, że zwłaszcza dziś chrześcijanie musza głosić Ewangelią jak Apostołowie - nie tylko przez przemówienia ale też przez znaki. Podkreślił też, że nie wystarczy, by pasterze Kościoła tylko aprobowali ruch charyzmatyczny a sami pozostawali poza nim. "Papież wzywa Odnowę, by duchowo dzieliła się doświadczeniem Chrztu w Duchu Świętym z całym Kościołem" - powiedział.
Mówił też o cnotach szczególnie potrzebnych w ruchu charyzmatycznym - są to jego zdaniem posłuszeństwo i pokora. "Uniżając się, posłuszni aż do śmierci naszego 'ja' - tylko tak możemy pomóc w rozprzestrzenianiu się Ducha w Kościele" - podkreślił.
I Ogólnopolskie Forum Charis odbywa się 19 czerwca w formule hybrydowej (stacjonarnie u jezuitów w Łodzi) i online. Podczas Forum oprócz wykładu o. Cantalamessy zaplanowano również m. in. wykład Pino Scafuro - moderatora CHARIS INTERNATIONAL. Homilię podczas uroczystej Mszy św. wygłosi abp Grzegorz Ryś. Modlitwę uwielbienie i dziękczynienia poprowadzi Marcin Zieliński, lider wspólnoty Głos Pana.
CHARIS, czyli łaska lub "strumień łaski" - to nowa służba koordynująca wszystkie grupy i wspólnoty charyzmatyczne istniejące w Kościele Katolickim.
Służba została powołana przez papieża Franciszka i oficjalnie weszła w życie w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego 9 czerwca 2019 r. Zastąpiła dwie wcześniejsze służby działające przy Watykanie. CHARIS to także idea i perspektywa funkcjonowania grup, wspólnot i federacji wspólnot charyzmatycznych.
Krajowa Służba Komunii CHARIS Polska powstała w listopadzie 2019 r.
KAI / pk
Skomentuj artykuł