Jezus demaskuje fałszywą pobożność: "Biada wam, obłudnicy"
Jezus z całą stanowczością piętnuje obłudę ludzi religijnych, którzy zamiast prowadzić innych do Boga, zamykają przed nimi bramy nieba. To ostrzeżenie przed pozorną pobożnością i przypomnienie, że prawdziwa wiara nie polega na formalnym wypełnianiu prawa, lecz na miłości i sprawiedliwości wobec bliźniego.
Słowo na dziś (Mt 23,13-22)
Z ewangelii wg św. Mateusza: Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed ludźmi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wejść tym, którzy do niego idą.
Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo obchodzicie morze i ziemię, żeby pozyskać jednego współwyznawcę. A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami.
Biada wam, przewodnicy ślepi, którzy mówicie: Kto by przysiągł na przybytek, to nic nie znaczy; lecz kto by przysiągł na złoto przybytku, ten jest związany przysięgą. Głupi i ślepi! Cóż bowiem jest ważniejsze, złoto czy przybytek, który uświęca złoto? Dalej: Kto by przysiągł na ołtarz, to nic nie znaczy; lecz kto by przysiągł na ofiarę, która jest na nim, ten jest związany przysięgą. Ślepi! Cóż bowiem jest ważniejsze, ofiara czy ołtarz, który uświęca ofiarę? Kto więc przysięga na ołtarz, przysięga na niego i na wszystko, co na nim leży. A kto przysięga na przybytek, przysięga na niego i na Tego, który w nim mieszka. A kto przysięga na niebo, przysięga na tron Boży i na Tego, który na nim zasiada.
Komentarz do Ewangelii (Poniedziałek, 25 sierpnia 2025 r.)
Obraz: Wokół Jezusa gromadzą się tłumy. On przemawia do rzesz i do swoich uczniów. Każdy może się odnaleźć w tej grupie. Oczyma wyobraźni zobaczę tę scenę. Posłucham nauczania Jezusa. Zobaczę, jakie reakcje wzbudzają we mnie Jego słowa.
Myśl: Jezus wypowiada swoje "biada wam" do uczonych w Piśmie i faryzeuszów. Czyni to przemawiając do tłumu i uczniów, czyli do każdego z nas. Zło może przybierać różne formy w naszym życiu. Czasami jest jawnym i otwartym sprzeciwieniem się woli Bożej, przykazaniom i miłości bliźniego. Może być jednak pozornym działaniem w imię prawa, udając przestrzeganie go. Trudno je wtedy rozpoznać i jednoznacznie ocenić. Pozornie bowiem wypełniamy to, co jest zgodne z przykazaniem, ale bez miłości i sprawiedliwości wobec bliźniego.
Emocja: Test hipokryzji religijnej. Ton wypowiedzi Jezusa jest zaskakująco groźny. Nie przebiera w słowach potępienia. Piętnuje skrzywienia kulturowe, jak u nauczycieli Pisma, ale i praktyczne czy prawne, jak u faryzeuszy. One zagrażają nam wszystkim. Trzeba je rozpoznać i bronić się przed nimi.
Wezwanie: Poproszę o łaskę rozpoznania się wśród tych, którzy potrzebują pouczenia, a może i napomnienia. Podziękuję za możliwość oczyszczenia się z grzechów przez sakrament pojednania.
Jubileusz 2025: Spes non cofundit przypomina: „w Roku Jubileuszowym będziemy wezwani do bycia namacalnymi znakami nadziei dla wielu braci i sióstr żyjących w trudnych warunkach” (10). Zrobię rachunek sumienia z miłości bliźniego, do jakiej jestem wzywany.


Skomentuj artykuł