Przeżywać dzień święty prawdziwie po ludzku
„Tegoście nie czytali?” Historia chlebów pokładnych zjedzonych przez Dawida i jego ludzi nie dotyczyła pogwałcenia szabatu ale świętego przepisu. Ważne jest jednak podkreślenie: „był głodny on i jego ludzie”. To także wyzwanie, aby niedzieli, dniu Pańskiemu nadać prawdziwe i głęboko ludzkie znaczenie.
Słowo ewangelii na dzisiaj (Łk 6,1-5):
Z ewangelii wg św. Łukasza: W pewien szabat przechodził wśród zbóż, a uczniowie zrywali kłosy i wykruszając je rękami, jedli. Na to niektórzy z faryzeuszów mówili: «Czemu czynicie to, czego nie wolno czynić w szabat?» Wtedy Jezus rzekł im w odpowiedzi: «Nawet tegoście nie czytali, co uczynił Dawid, gdy był głodny on i jego ludzie? Jak wszedł do domu Bożego i wziąwszy chleby pokładne, sam jadł i dał swoim ludziom? Chociaż samym tylko kapłanom wolno je spożywać». I dodał: «Syn Człowieczy jest panem szabatu».
Komentarz do ewangelii z dnia (7 września 2024 r.):
Obraz: Przed naszymi oczyma staje dobrze znana scena ‘łuskania kłosów’ w szabat. Zobaczę uczniów, Jezusa i faryzeuszów pośród dojrzałych łanów zboża. Posłucham tej rozmowy. Zwrócę uwagę na skojarzenia, jakie we mnie wywołuje i jakie wzbudza odczucia.
Myśl: Dyskusja, jaką Jezus toczy z faryzeuszami skupiona jest wokół przestrzegania zaleceń dotyczących szabatu. Nie chodzi o ‘kradzież’ cudzego mienia czy samo spożywanie, ale o naruszenie przepisanego spoczynku szabatowego. Rwanie i łuskanie kłosów było potraktowane jako żniwa, praca i naruszało jeden z trzydziestu dziewięciu zakazów, które dotyczyły szabatu. Jezus w stylu rabinicznym odpowiada pytaniem na pytanie, aby skłonić do refleksji i pogłębić zrozumienie tej kwestii. Syn Człowieczy jest panem dnia świętego, a sam szabat jest ustanowiony dla człowieka a nie człowiek dla szabatu.
Emocja: „Tegoście nie czytali?” Historia chlebów pokładnych zjedzonych przez Dawida i jego ludzi nie dotyczyła pogwałcenia szabatu ale świętego przepisu. Ważne jest jednak podkreślenie: „był głodny on i jego ludzie”. To także wyzwanie, aby niedzieli, dniu Pańskiemu nadać prawdziwe i głęboko ludzkie znaczenie.
Wezwanie: Poproszę o łaskę traktowania najświętszego prawa na korzyść człowieka i dla jego dobra. Podziękuję za wolność, jaką Jezus wprowadza w nasze relacje z Bogiem.
Pomodlę się: „Maryjo, Królowo Apostołów, Królowo Męczenników, wstawiaj się za nami i błagaj Pana, aby posłał robotników do swojej winnicy i zmiłował się nad swym ludem.”
Skomentuj artykuł