"W drodze": Kryzys, czyli do życia przez śmierć
Można mieć "brewiarza po dziurki w nosie", można znudzić się małżeństwem, w połowie życia czuć się oszukanym przez życie, a religijna perspektywa wieczności może przyprawiać o mdłości.
Mówi się teraz dużo o kryzysie gospodarczym, ale w listopadowym numerze miesięcznika "W drodze" pisze się o kryzysie z o wiele szerszej perspektywy. Chociaż i o gospodarce można znaleźć kilka słów w wywiadzie z Georgem Weigelem amerykańskim teologiem i biografem Jana Pawła II. Weigel przenikliwie ocenia sytuację chrześciajństwa, zwłaszcza w Europie, oraz sytuację Europy w ogóle: Podstawowym problemem Europy nie jest ekonomia, ale - demografia. Nie macie najzwyczajniej w świecie wystarczającej liczby podatników, aby budżet mógł udźwignąć wasze oczekiwania. Oczekiwania, zauważmy, odpowiadające raczej kulturze zależności niż odpowiedzialności. Europy nie stać na kontynuowanie modelu państwa opiekuńczego(…). Jeśli nie skończy ona z samonapędzającą się kulturą bezpłodności, czeka ją śmierć.
Przegląd rozmaitych kryzysów i całe bogactwo spojrzeń na nie - tego dostarczają kolejne artykuły i wywiady. Psychoterapeutka Babara Smolińska mówi Katarzynie Kolskiej jak wielką szansą dla małżonków jest dobre przejście nieuchronnych kryzysów w związku, a sposób na to wydaje się banalny: rozmowa. Jezuita Wacław Oszajca, autor sformułowania "mieć brewiarza po dziurki w nosie" pisze o wartości kryzysów przeżywanych przez kapłanów prosto z mostu i w atmosferze fascynacji paradoksami Ewangelii. Kryzys duchowy - o nim pisze trapista Michał Zioło, opierając się na wyznaniach żydowskiej mistyczki Etty Hillesum. Przeczytamy w tym tekście m.in.: …nie warto przywiązywać zbyt wielkiej wagi do naszych burz i kryzysów. My przecenialiśmy osobiste walki, bo były nobilitujące - czuliśmy, że są zapowiedzią i potwierdzeniem naszej wielkości i przeznaczenia, a jednocześnie usprawiedliwiały one nasz strach, bo tak naprawdę, przeczuwając naszą nadciągającą powszedniość, "wzbranialiśmy się wykonywać czynności dobrze znane z życia codziennego i nie mieliśmy ochoty zmierzać krok po kroku w kierunku przyszłości".
Kryzys połowy życia jest szansą na zrealizowanie zaniedbanych pasji i marzeń, o czym rozmawiają psycholog Joanna Heidtman i Roman Bielecki OP. Spojrzenie na studia jako czas kryzysów i okazji do wzrostu proponuje Tomasz Zamorski OP. W osobistym tonie Zofia Kotlińska podejmuje problem relacji między ludźmi, które coraz częściej stają relacjami wirtualnymi. W cyklu "W co ja wierzę" jezuita Wojciech Ziółek mówi o bezradności i zaufaniu w miłosierdzie Boże w obliczu kryzysu kryzysów, czyli śmierci.
Aktualny w Polsce temat instytucji związków partnerskich wybrzmiewa w rozmowie Marcina Żyły z prof. Andrzejem Zollem, który mówi: Rodzinę rozumiem w myśl przepisów prawa rodzinnego jako związek mężczyzny i kobiety, który w społeczeństwie odgrywa zasadniczą rolę z punktu widzenia prokreacji i wychowania następnego pokolenia. Uważam więc, że nieprzyznawanie związkom partnerskim przywilejów, które mają małżeństwa (…) wcale nie jest dyskryminacją. Jolanta Brózda-Wiśniewska pisze o kwestii związków partnerskich z perspektywy Wielkiej Brytanii, gdzie rząd obecnie dąży do rozszerzenia definicji małżeństwa na pary jednej płci.
Ks. Andrzej Draguła drąży kolejny gorący temat, jakim jest kwestia "obrazy uczuć religijnych", a przywołuje przykład serii bulwersujących okładek jednego z polskich tygodników. Próbuje m.in. odpowiedzieć na pytanie czy w takich sytuacjach protestować czy milczeć.
W dziale Orientacje znajdziemy recenzję filmu "Miłość" Michaela Haneke oraz Książki "Brat Albert. Inspiracje" ks. Grzegorza Rysia.
Co słychać u felietonistów? Adam Zagajewski pisze o Mironie Białoszewskim i dziennikach pisarzy, Jan Góra OP kreśli anegdotyczną i ciepłą sylwetkę dominikanina Sylwestra Palucha. Tessa Capponi-Borawska dzieli się dalekimi od banału myślami ks. Richarda Neuhausa o śmierci. Marek Magierowski dyskutuje z założeniami akcji bilbordowej polskich ateistów. Jezuita Dariusz Kowalczyk pisze o znaczeniu towarzyszenia umierającym osobom w ich cierpieniu.
Komentarze do Ewangelii niedzielnych i świątecznych napisali dominikanie: Paweł Trzopek, Szymon Popławski, Marek Pieńkowski, Michał Pac i Mariusz Tabaczek.
Skomentuj artykuł