Po widowiskowym starcie w Krakowie (17 lutego br.) prowadzona przez Fundację The Bridge polsko-kanadyjska kampania społeczna ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’ podbija kolejne miasta.
W czym rzecz?
Wszystko zaczęło się z gronem 200 gimnazjalistów z Małopolski - to oni są sygnatariuszami kampanii ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’, w ramach której szkoły, uczelnie, harcerze, firmy i osoby indywidualne prowadzą zbiórki makulatury, z których dochód przekazany zostanie na zakup książek - kanadyjskiej autorki - do bibliotek w 314 powiatach. Powieść, która była bestsellerem w Kanadzie, będzie miała swoją premierę na październikowych targach książki w Krakowie.
(fot. The Bridge Foundation)
Okrągłe jubileusze
Czas akcji i wydania książki, nie jest przypadkowy. Tak się składa, że założyciele fundacji to polsko-kanadyjskie małżeństwo. 75-lecie relacji między oboma krajami oraz 150. urodziny Konfederacji to szczególna okazja do pokazania, jak oba państwa łączą kulturalne, dyplomatyczne i gospodarcze relacje - podkreśla Margo Koniuszewski, prezes Fundacji.
Kanada czytała Polska przeczyta
W ramach kampanii, nad którą honorowy patronat sprawuje Ambasada Kanadyjska w Polsce, książka A. Cousture ’Ces enfants d’ailleurs’- ‘Dzieci stamtad’ trafi do bibliotek, wyda ją krakowskie Wydawnictwo WAM. Powieść, bestseller za oceanem, opowiada o losach uciekającej przed zniszczeniami II wojny światowej, osieroconej trójki rodzeństwa, które rozpoczyna nowe życie właśnie w Kanadzie, a ich pasja, hart ducha i przedsiębiorczość sprawiają, że w nowym miejscu udaje im się odnieść sukces. - Skoro historia tak dobrze znana jest Kanadyjczykom, to warto, by poznali ją także Polacy - mówią Koniuszewscy.
Korzenie kanadyjskiej fascynacji Polską i Polakami
‘Dzieci stamtąd’ − to książka o emigracji, którą Arlette Cousture zawsze chciała napisać. Przed jej powstaniem cztery lata studiowała polską historię i kulturę, by jak najlepiej odtworzyć realia. Nieprzypadkowo też akcja książki toczy się m.in. w Winnipeg, gdyż obok Quebecu to właśnie w prowincji Manitoba żyje duża społeczność polska. Emigracja i multikulturalizm były tematami dnia codziennego w domu rodzinnym pisarki. Ojciec Clovis-Émile Couture pracował dla kolei kanadyjskich - Canadien National, odpowiadając za rekrutację do pracy obcokrajowców. Cała rodzina z empatią i poszanowaniem odnosiła się do nowo przybyłych, którzy często bywali w ich domu. Unikano nawet określenia imigranci - ze względu na jego częste pejoratywne zabarwienie - używając w zamian ‘Nowi Kanadyjczycy’. - Książka w wyjątkowy sposób prezentuje zagadnienie emigracji, jest wspaniałym narzędziem edukacyjnym - dodają Koniuszewscy.
Kultura, sport i biznes na pokładzie
Ambasadorką działań Fundacji w Polsce jest Małgorzata Kożuchowska. - Od wielu lat uczestniczę w projekcie z kanadyjskim akcentem. Serial ‘Rodzinka’, w którym gram, to produkcja z Kraju Klonowego Liścia. Kampania ‘Stop Kulturze Marnotrawienia' jest unikalnym przedsięwzięciem edukacyjnym dla nas wszystkich. Promuje równolegle zrównoważony rozwój oraz relacje kulturalne i dyplomatyczne między Polską i Kanadą. Literatura buduje mosty. Pod wątkami ekologicznym i społecznym podpisuję się obiema rękoma. Książka wydana zostanie na eco papierze, to oszczędność drzew, wody, redukcja emisji i trafi do bibliotek publicznych - mówi Kożuchowska.
Za kilka dni przekażemy na rzecz kampanii 500 kg makulatury. Ciekawe kto i kiedy przebije tą ilość? Ustawiamy poprzeczkę wysoko - mówi Marcin Rosłoń, były piłkarz Legii, dziennikarz nc+. Budowanie kultury odzysku surowców: papieru, szkła, plastiku doskonale wpisuje się w akcję sprzątania biegowego świata ‘Biegam ultra nie śmiecę’.
Promuję ją jako ultra-maratończyk. Zbyt często zapominamy, że czyste środowisko to podstawa zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego - dodaje Rosłoń.
W akcję zaangażowane są też firmy. - To wyjątkowa kampania, promująca ideę gospodarki obiegowej, zgodnej z filozofią naszego biznesu. Mam dużo szacunku do młodych ludzi - kreatywnych, otwartych, chcących poznawać globalne trendy, kształtujące współczesną ekonomię i społeczeństwo - mówi Bogdan Rogala, Dyrektor Generalny Philips Lighting na Europę Środkowo - Wschodnią.
Już prawie od dwóch lat z fundacją współpracuje firma Concept Music Art (CMA), zapewniając technologie multimedialne wspierające przekaz programów edukacyjnych.
- Merytorkyka i multimedia to mix, który dziś odgrywa kluczową rolę w kształceniu nie tylko młodzieży, ale również dorosłych. Obudowana multimediami kampania ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’ porusza wszystkich do przemyślanej akcji i o to właśnie chodzi! - mówi Krzysztof Paradowski, Prezes CMA.
W działaniach z młodzieżą, warto pamiętać o zasadzie ‘Daj przykład, a nie wykład!’. Filozofia kampanii ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’ jest spójna z naszym podejściem - edukujemy przez praktykę. Grupom, które odwiedzają naszą fabrykę wyjaśniamy czym jest optymalizacja wykorzystania i odzysk surowców. Jak instalacja energooszczędnych okien przyczynia się do redukcji emisji, energii i oszczędności kosztów. U nas w firmie ekonomię obiegową mamy zakodowaną w DNA - dodaje Mikołaj Placek Prezes Grupy Okonplast.
Makulaturę zbierają także kawiarnie i bary - to naturalne miejsca, gdzie ludzie czytają. Do kampanii przystąpiły w Warszawie sieć Organic Coffee, kawiarnia Relaks, Labour Cafe i Fit and Green.
Z młodzieżą o rzeczach dla nich ważnych
Dajemy młodzieży narzędzia, kreujące ich na aktorów zmiany. Zaangażowanie w projekty praktyczne uczy ich idei społeczności wspierającej, spójnej i poinformowanej. Tego typu edukacja - stawiająca wymagające pytania - przyciąga ich zainteresowanie i motywuje do działania - mówią Koniuszewscy.
(fot. The Bridge Foundation)
Maciek Dzierżak, uczeń jezuickiego gimnazjum św. Stanisława Kostki w Krakowie zachęcił do włączenia się do akcji swoją drużynę harcerską - 160 harcerzy i harcerek z 13 Szczepu Swarożyca rozpocznie zbiórkę makulatury. - Ta kampania doskonale wpisuje się w naszą ideologię i system wartości, który staramy się wpoić młodym ludziom - mówi komendantka szczepu Karolina Kaczor.
Grupa uczniów z krakowskiej szkoły brytyjskiej wyznaczyła sobie za cel, że każdy z nich zbierze minimum po 200 kg makulatury. - Kiedy się trochę pomyśli można efektywnie zorganizować system zbierania, pójść do firm, kawiarni, zaprosić sąsiadów, poprosić rodziców aby powiedzieli o akcji w swoich firmach. Ta akcja wciąga! - mówi młodzież z BISC.
Uczniowie z krakowskiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 3 w bieżącym roku planują zorganizować kilka zbiórek makulatury. - Nawiążemy kontakty z firmami, kawiarniami, zaprosimy do akcji rodziców i sąsiadów. 25 maja odbędzie się nasz doroczny szkolny piknik, który Fundacja The Bridge objęła swoim patronatem, na tym rodzinnym spotkaniu też zorganizujemy zbiórkę makulatury - mówią Dawid Wieczorek i Lidia Makówka opiekunowie grupy.
Chcemy żeby kampania ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’ miała jak najwięcej wolontariuszy. Rodzice są dla nas bardzo ważnym ogniwem, wciągamy ich do akcji. Przez cały kwiecień będziemy nagłaśniać kampanię, by dołączyło do niej jak najwięcej osób - mówią uczniowie z gimnazjum im. Jana Pawła II w Zielonkach k. Krakowa.
Cała akcja miała swój start na Wydziale Biotechnologii i Ogrodnictwa Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. - Kampania ‘Stop Kulturze Marnotrawienia jest elementem edukacji dla zrównoważonego rozwoju, promującym potrzebę uczenia się przez całe życie - mówi dr Iwona Domagała-Świątkiewicz, prodziekan ds. studenckich i dydaktycznych. Młodzież z zainteresowaniem bierze udział w tej pogłębionej dyskusji o ochronie kapitału naturalnego - źródle naszego postępu i dobrobytu. Oni po prostu rozumieją, że przyszłość jest w ich rękach - dodaje dziekan prof. Stanisław Mazur.
Uczestnictwo w tego typu projektach - wykorzystujących pracę zespołową - kształtuje i wzmacnia u młodzieży umiejętność planowania, krytycznego myślenia i argumentacji - mówi Adrianna Foremniak, nauczycielka j. angielskiego, koordynator grupy z krakowskiego gimnazjum nr 28 im. J. Piłsudskiego.
Pracujemy ze szkołami publicznymi, prywatnymi i międzynarodowymi. W ‘strawny’ sposób podajemy im wiedzę na temat światowych trendów, kształtujących krajobraz społeczny i ekonomiczny. Udało się nam stworzyć dynamiczne, międzykulturowe, środowisko zdolne do poszukiwań i wymiany pomysłów. Społeczność działająca z taką motywacją i efektami inspiruje otoczenie - mówią Koniuszewscy.
(fot. The Bridge Foundation)
26 marca w Warszawie, na Torwarze odbędzie się charytatywny mecz hokejowy. To jedno z wydarzeń organizowanych przez Ambasadę Kanadyjską w ramach tegorocznych jubileuszy. Na lodzie stanie reprezentacja byłych zawodowców kontra media. Zebrane podczas spotkania fundusze organizatorzy przekażą na rzecz organizacji pozarządowych, jedną z nich jest fundacja The Bridge. Środki zasilą kampanię ‘Stop Kulturze Marnotrawienia’.
Skomentuj artykuł