Wybierasz teksty drukowane czy elektroniczne? Sprawdź, kiedy zapamiętasz więcej

Wybierasz teksty drukowane czy elektroniczne? Sprawdź, kiedy zapamiętasz więcej
Fot. depositphotos.com
bigthing.com/kh

Pandemia przyspieszyła proces zmiany źródeł czytania z drukowanych podręczników na rzecz tekstów cyfrowych lub treści multimedialnych. Czy odbiór jest taki sam niezależnie od tego, czy osoba czyta tekst na ekranie, czy na papierze? Czy słuchanie i oglądanie treści jest tak samo skuteczne, jak czytanie słowa pisanego w przypadku omawiania tego samego materiału?

Zbiorowe badania pokazują, że media cyfrowe mają wspólne cechy i przyzwyczajenia użytkowników, które mogą ograniczać uczenie się. Obejmują one zmniejszoną koncentrację, nastawienie na rozrywkę, skłonność do wielozadaniowości, brak stałego fizycznego punktu odniesienia, ograniczone użycie adnotacji i rzadsze przeglądanie tego, co zostało przeczytane, usłyszane lub obejrzane.

Teksty cyfrowe, audio i wideo pełnią rolę edukacyjną, zwłaszcza w przypadku dostarczania zasobów niedostępnych w formie drukowanej. Jednak, aby zmaksymalizować proces uczenia się, w którym wymagane jest skupienie i refleksja, nauczyciele i rodzice powinni być świadomi, że identyczna treść nie świadczą o tym, że odbiór daje takie same rezultaty.

Tekst drukowany a elektroniczny

Wiele badań potwierdza, że czytanie dłuższych tekstów przynosi więcej efektów, gdy tekst jest umieszczony na papierze niż na ekranie.

DEON.PL POLECA

Zarówno uczniowie szkół podstawowych , jak i studenci zakładają, że uzyskają wyższe wyniki w teście ze zrozumieniem, jeśli dokonają odczytu cyfrowego. W rzeczywistości jednak uzyskują wyższe wyniki, gdy przeczytają materiał drukowany. Czytanie druku pozwala zapamiętać więcej szczegółów, bardziej angażuje wyobraźnię. Uczniowie szkół średnich oraz studenci zdecydowanie uznają czytanie na papierze za lepsze pod względem koncentracji, uczenia się i zapamiętywania niż czytanie cyfrowe.

W przypadku papieru mamy do czynienia z fizycznym kontaktem oraz z wizualną geografią poszczególnych stron. Ludzie często łączą swoją pamięć o tym, co przeczytali, z tym, jak daleko był to w książce lub gdzie znajdowało się na stronie.

Ludzie zwykle podchodzą do tekstów cyfrowych z nastawieniem dostosowanym do zwykłych mediów społecznościowych i poświęcają mniej wysiłku umysłowego niż czytanie druków.

Podcasty i wideo online

Badacze odkryli, że 32 proc wykładowców w USA zastępuje teksty materiałami wideo, a 15 proc. robi to za pomocą dźwięku. W Norwegii również 40 proc. wykładowców ciągu ostatnich 5–10 lat wymaga mniej czytania. Głównym powodem przejścia na audio i wideo jest to, że uczniowie nie czytają zadanych tekstów.

Audio i wideo mogą być bardziej angażujące niż tekst, dlatego wykładowcy coraz częściej uciekają się do tych technologii.

Przeprowadzone badania wykazują, że czytanie wiadomości lub transkrypcji fikcji pozwala zapamiętać więcej treści, słuchanie identycznych fragmentów.

Uczniowie częściej błądzą myślami podczas słuchania dźwięku niż podczas czytania. Badania na Cyprze wykazały, że zmienia się to, gdy dzieci stają się bardziej płynne w czytaniu. Drugoklasiści lepiej rozumieją ze słuchania, natomiast ósmoklasiści osiągają lepsze wyniki podczas czytania.

bigthing.com/kh

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Michał Heller

Nowe, uzupełnione wydanie książki przedstawiającej fenomenalny świat wybitnego kosmologa

Rozmowa ze światowej klasy polskim uczonym i myślicielem o jego drodze życiowej, która prowadziła przez Sybir, seminarium duchowne, studia filozoficzne na KUL-u, wykłady na wielu renomowanych...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Wybierasz teksty drukowane czy elektroniczne? Sprawdź, kiedy zapamiętasz więcej
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.