Poznawanie historii Izraela metodą panoramy

Poznawanie historii Izraela metodą panoramy
(fot. Johnk85/flickr.com)

Celem prezentowanej metody pracy jest zaangażowanie uczniów w uważne słuchanie i poprzez interaktywne zajęcia ułatwienie im przyswojenia chronologii Starego Testamentu oraz umiejscowienia konkretnych postaci i wydarzeń we ich szerszym kontekście historycznym.

Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ
Adresat: uczniowie klas licealnych.
Liczba uczestników: 20-40
Materiały: linia czasu narysowana na długim, szerokim pasku papieru (jak poniżej) oraz wycięte z kolorowego kartonu niewielkie krążki z imionami bohaterów biblijnych.
Przygotowanie zajęć i ich przebieg
1/ Przygotuj na zajęcia panoramę historii Izraela zaznaczając na linii najważniejsze wydarzenia ze Starego Testamentu. Linia oraz zaznaczone na niej punkty powinny być widoczne dla wszystkich uczniów w klasie. Najlepiej połączyć ze sobą 5-6 kartek formatu A4 jak na poniższym rysunku.
  

Poznawanie historii Izraela metodą panoramy

Poznawanie historii Izraela metodą panoramy - zdjęcie w treści artykułu

DEON.PL POLECA

Zaznacz na narysowanej linii takie wydarzenia jak: ofiara na górze Moria (1850 p.n.e.), historia ojca dwunastu pokoleń Izraela (1700 p.n.e.), pobyt Józefa w Egipcie, przejście Izraelitów przez Morze (1250 p.n.e.), wędrówka przez pustynię, podbój ziemi obiecanej (1200 p.n.e.), epoka sędziów, monarchia (1050-930 p.n.e.), podział na dwa królestwa (930 p.n.e.), wygnanie Izraelitów (587-538 p.n.e.), powrót z wygnania (538 p.n.e.), okres hellenistyczny (331-63 p.n.e.), okupacja rzymska (od 63 p.n.e.). Nauczyciel posiadający zdolności plastyczne, może dodatkowo umieścić na panoramie także rysunki charakteryzujące poszczególne etapy historii.
2/ Umieść panoramę w widocznym miejscu w klasie a następnie rozdaj czteroosobowym grupom wycięte wcześniej z kolorowego kartonu niewielkie krążki o średnicy około pięciu centymetrów, na których wypisałeś imiona bohaterów historii zbawienia. Każda czteroosobowa grupa uczniów otrzymuje przynajmniej kilka z nich. Imiona nie mogą się powtarzać. Na przykład:
Poznawanie historii Izraela metodą panoramy - zdjęcie w treści artykułu nr 1
Zadaniem każdej czteroosobowej grupy będzie przyklejenie powyższych imion we właściwym miejscu historii zbawienia po tym jak nauczyciel opowie zaznaczone na panoramie wydarzenia.
Uwagi końcowe
Metodę panoramy z wykorzystaniem postaci biblijnych można przeprowadzić na jednej godzinie lekcyjnej w klasach licealnych lub upraszczając narrację, dostosować do klas młodszych. Można ograniczyć się na przykład do historii patriarchów czy historii Jana Chrzciciela.
  
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Poznawanie historii Izraela metodą panoramy
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.