Przykazania, prawo jest i ma być interpretowane dla dobra człowieka
„Lecz oni milczeli”. Stosunek do prawa nie jest łatwym tematem dla wielu wspólnot religijnych. Liczne konflikty i podziały na przestrzeni dziejów, są właśnie jego efektem. Czasami ‘prawo’ zdaje się być ważniejsze od człowieka, także dzisiaj. I z ‘zatwardziałym sercem’, zaciśniętymi wargami, stajemy naprzeciwko siebie w złowrogim milczeniu.
Słowo ewangelii na dzisiaj (Mk 2,23 – 3,6):
Z ewangelii wg św. Marka: Pewnego razu, gdy Jezus przechodził w szabat wśród zbóż, uczniowie Jego zaczęli po drodze zrywać kłosy. Na to faryzeusze rzekli do Niego: «Patrz, czemu oni robią w szabat to, czego nie wolno?» On im odpowiedział: «Czy nigdy nie czytaliście, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie, i był głodny on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego za Abiatara, najwyższego kapłana, i jadł chleby pokładne, które tylko kapłanom jeść wolno; i dał również swoim towarzyszom». I dodał: «To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu».
Wszedł znowu do synagogi. Był tam człowiek, który miał uschłą rękę. A śledzili Go, czy uzdrowi go w szabat, żeby Go oskarżyć. On zaś rzekł do człowieka, który miał uschłą rękę: «Stań tu na środku!». A do nich powiedział: «Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie ocalić czy zabić?» Lecz oni milczeli. Wtedy spojrzawszy wkoło po wszystkich z gniewem, zasmucony z powodu zatwardziałości ich serca, rzekł do człowieka: «Wyciągnij rękę!». Wyciągnął, i ręka jego stała się znów zdrowa. A faryzeusze wyszli i ze zwolennikami Heroda zaraz odbyli naradę przeciwko Niemu, w jaki sposób Go zgładzić.
Komentarz do ewangelii z dnia (2 czerwca 2024 r.):
Obraz: Jezus pokazuje w praktyce, co znaczy szabat i jak go świętować. Mamy w tym fragmencie dwie scenerie: przestrzeń, pola, łany dojrzałych zbóż i synagogę wraz z człowiekiem chorym. Przyjrzę się tym sytuacjom. Zobaczę swoje odczucia.
Myśl: „Co wolno czynić w szabat?” – pyta Jezus oskarżających go faryzeuszy. To jest także litemotiv wydarzeń w dwóch różnych sceneriach, w jakich rozgrywa się dzisiejszy fragment ewangelii. Odpowiada także na pytanie po co zostało ustanowione prawo i czemu mają służyć odpowiadające mu normy. Stwierdzenie, że „szabat został ustanowiony dla człowieka” przypomina o tym, że prawo, nawet najświętsze, zostało stworzone i ma być interpretowane na korzyść człowieka. To nie obala prawa, ale ukazuje jego ostateczny cel.
Emocja: „Lecz oni milczeli”. Stosunek do prawa nie jest łatwym tematem dla wielu wspólnot religijnych. Liczne konflikty i podziały na przestrzeni dziejów, są właśnie jego efektem. Czasami ‘prawo’ zdaje się być ważniejsze od człowieka, także dzisiaj. I z ‘zatwardziałym sercem’, zaciśniętymi wargami, stajemy naprzeciwko siebie w złowrogim milczeniu.
Wezwanie: Poproszę o łaskę poznania i przyjęcia misterium Jezusa, który jest ‘Panem szabatu’. Podziękuję za możliwość świętowania niedzieli, Dnia Pańskiego.
Zaplanuję sobie czas uczestniczenia we Mszy św.
Skomentuj artykuł