KAI / mł
- Piękno jest kategorią duchową. Doświadczanie piękna jest nam potrzebne. Z niepokojem obserwuję sztukę współczesną, która została oderwana od kategorii piękna. Niestety, to także próbuje się przenosić do sfery sakralnej. To piękno jest niekiedy nam zabierane z kościołów – mówi jezuita, o. Przemysław Wysogląd, w rozmowie opublikowanej na stronie diecezji bielsko-żywieckiej.
- Piękno jest kategorią duchową. Doświadczanie piękna jest nam potrzebne. Z niepokojem obserwuję sztukę współczesną, która została oderwana od kategorii piękna. Niestety, to także próbuje się przenosić do sfery sakralnej. To piękno jest niekiedy nam zabierane z kościołów – mówi jezuita, o. Przemysław Wysogląd, w rozmowie opublikowanej na stronie diecezji bielsko-żywieckiej.
Kilka dni temu wróciłam z rodzinnej wyprawy do Rzymu. Przez blisko tydzień obcowaliśmy ze sztuką przez wielkie ‘S’, sycąc oczy piękną architekturą i zachwycającymi dziełami rzeźby i malarstwa. Kto był w stolicy Włoch, ten zapewne się zgodzi, że takiego nagromadzenia Michałów Aniołów, Rafaelów i da Vincich nigdzie w świecie się nie uświadczy. W mnogości wzruszeń i zachwytów, nie mogłam się opędzić od paru myśli.
Kilka dni temu wróciłam z rodzinnej wyprawy do Rzymu. Przez blisko tydzień obcowaliśmy ze sztuką przez wielkie ‘S’, sycąc oczy piękną architekturą i zachwycającymi dziełami rzeźby i malarstwa. Kto był w stolicy Włoch, ten zapewne się zgodzi, że takiego nagromadzenia Michałów Aniołów, Rafaelów i da Vincich nigdzie w świecie się nie uświadczy. W mnogości wzruszeń i zachwytów, nie mogłam się opędzić od paru myśli.
teologiapolityczna.pl/dm
Zachodnia sztuka sakralna umiera. Dobra Nowina nieprzetłumaczona na język kultury XXI wieku coraz częściej staje się niema lub niezrozumiała. To poważny problem - ale i wielkie wyzwanie - mówi Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i organizator projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Jego celem jest odnowa sztuki sakralnej przez powrót do Kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, odznaczających się współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.
Zachodnia sztuka sakralna umiera. Dobra Nowina nieprzetłumaczona na język kultury XXI wieku coraz częściej staje się niema lub niezrozumiała. To poważny problem - ale i wielkie wyzwanie - mówi Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i organizator projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Jego celem jest odnowa sztuki sakralnej przez powrót do Kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, odznaczających się współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.
KAI / mł
Obrazy zostały wykonane według wizji zawartych w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej. Artyści pracowali tak jakby Święta zwróciła się z zamówieniem obrazu bezpośrednio do nich. Wystawa współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego będzie otwarta od 27 lutego do 2 kwietnia 2023 r. w podziemiach katedry warszawsko - praskiej. Wcześniej gościła w Krakowie.
Obrazy zostały wykonane według wizji zawartych w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej. Artyści pracowali tak jakby Święta zwróciła się z zamówieniem obrazu bezpośrednio do nich. Wystawa współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego będzie otwarta od 27 lutego do 2 kwietnia 2023 r. w podziemiach katedry warszawsko - praskiej. Wcześniej gościła w Krakowie.
Utrefione włosy, bufiaste szaty i różowo-niebieskie Madonny... Dzieli nas przepaść od wizerunków świętych! Co wy z mojego życia zrozumiecie?
Utrefione włosy, bufiaste szaty i różowo-niebieskie Madonny... Dzieli nas przepaść od wizerunków świętych! Co wy z mojego życia zrozumiecie?
Jak namalować Jezusa cierpiącego na krzyżu? Jak przedstawić scenę Zwiastowania? A jakie wizerunki nadać aniołom? Jak ukazać proroków, apostołów. Nawet jeśli ktoś jest obdarowany wielkim talentem plastycznym zmierzenie się z tym co święte, co dotyczy spraw Bożych, zawsze jest wyzwaniem. Dziś wspominamy w Kościele błogosławionego, który swój talent malarski oddał na służbę Bożą.
Jak namalować Jezusa cierpiącego na krzyżu? Jak przedstawić scenę Zwiastowania? A jakie wizerunki nadać aniołom? Jak ukazać proroków, apostołów. Nawet jeśli ktoś jest obdarowany wielkim talentem plastycznym zmierzenie się z tym co święte, co dotyczy spraw Bożych, zawsze jest wyzwaniem. Dziś wspominamy w Kościele błogosławionego, który swój talent malarski oddał na służbę Bożą.
Dyskusja powstała w ostatnim czasie wokół projektu przebudowy wnętrza modernistycznego kościoła Przemienienia Pańskiego w Katowicach, (...) uruchomiła lawinę komentarzy. To dobrze, dlatego że jest to bez wątpienia jeden z najpoważniejszych sporów w temacie sacrum w architekturze od dobrych kilkunastu lat. To spór subtelny, a subtelność nieszczęśliwie tkwi w podobaniu się.
Dyskusja powstała w ostatnim czasie wokół projektu przebudowy wnętrza modernistycznego kościoła Przemienienia Pańskiego w Katowicach, (...) uruchomiła lawinę komentarzy. To dobrze, dlatego że jest to bez wątpienia jeden z najpoważniejszych sporów w temacie sacrum w architekturze od dobrych kilkunastu lat. To spór subtelny, a subtelność nieszczęśliwie tkwi w podobaniu się.
"W projekcie tym kościół przypomina salę operacyjną, kostnicę lub pustostan. (...) Gdyby z projektu usunąć ołtarz, krzyż, ławki i organy, planowany kościół przypominałby też aulę sportową lub więzienie". To pierwsza część dwugłosu o projekcie kościoła dominikanów w Katowicach.
"W projekcie tym kościół przypomina salę operacyjną, kostnicę lub pustostan. (...) Gdyby z projektu usunąć ołtarz, krzyż, ławki i organy, planowany kościół przypominałby też aulę sportową lub więzienie". To pierwsza część dwugłosu o projekcie kościoła dominikanów w Katowicach.
indcatholicnews.com / Polimaty / kk
Najnowsze badania prowadzone nad obrazem Leonardo da Vinciego przyniosły sensacyjne odkrycie. Pod powierzchnią dzieła krył się inny obraz.
Najnowsze badania prowadzone nad obrazem Leonardo da Vinciego przyniosły sensacyjne odkrycie. Pod powierzchnią dzieła krył się inny obraz.
arch. Jakub Turbasa
Często nieporuszeni mijamy pozornie niczym niewyróżniające się na tle innych kościoły. Nieświadomi tego, co kryją, idziemy dalej. Obok tego budynku nie należy jednak przechodzić obojętnie
Często nieporuszeni mijamy pozornie niczym niewyróżniające się na tle innych kościoły. Nieświadomi tego, co kryją, idziemy dalej. Obok tego budynku nie należy jednak przechodzić obojętnie
Jedni dostrzegają w tych ikonach piękno skromne i pociągające, drudzy odsądzają owe wizerunki od czci.
Jedni dostrzegają w tych ikonach piękno skromne i pociągające, drudzy odsądzają owe wizerunki od czci.
Kiedy pokazałam moim studentom z Poznania i Bydgoszczy owe jasielskie ikony, wpierw byli zszokowani, później natomiast nie kryli oburzenia.
Kiedy pokazałam moim studentom z Poznania i Bydgoszczy owe jasielskie ikony, wpierw byli zszokowani, później natomiast nie kryli oburzenia.
Catholic Herald / br / kk
Co się traci, gdy obraz zostaje usunięty z kościoła? Na to pytanie odpowiada dyrektor jednego z największych muzeów na świecie.
Co się traci, gdy obraz zostaje usunięty z kościoła? Na to pytanie odpowiada dyrektor jednego z największych muzeów na świecie.
telegraph.co.uk / kk
Dokładnie 534 lata temu otwarto jeden z największych cudów sztuki. Co roku odwiedzają ją miliony turystów, ale nie wszyscy znają tajemnice, które skrywa to dzieło.
Dokładnie 534 lata temu otwarto jeden z największych cudów sztuki. Co roku odwiedzają ją miliony turystów, ale nie wszyscy znają tajemnice, które skrywa to dzieło.
W Magazynie: "Sztuka sakralna. Sacrum a profanum" - rozmowa Katarzyny Supeł-Zaboklickiej z ks. dr hab. Henrykiem Nadrowskim, teologiem sztuki i historykiem.
W Magazynie: "Sztuka sakralna. Sacrum a profanum" - rozmowa Katarzyny Supeł-Zaboklickiej z ks. dr hab. Henrykiem Nadrowskim, teologiem sztuki i historykiem.
Uczciwość jej artystycznego profilu, pewność środków wyrazu, oryginalność form, najbardziej ludzkie i nieprzemijalne treści: Chrystus, pielgrzym, ludzie poszukujący, ubodzy, uciskani, cierpienie, kontemplacja, cisza... uczyniły i czynią z Margherity Pavesi postać artystyczną posiadającą własne miejsce i godność właściwą współczesnej sztuce włoskiej.
Uczciwość jej artystycznego profilu, pewność środków wyrazu, oryginalność form, najbardziej ludzkie i nieprzemijalne treści: Chrystus, pielgrzym, ludzie poszukujący, ubodzy, uciskani, cierpienie, kontemplacja, cisza... uczyniły i czynią z Margherity Pavesi postać artystyczną posiadającą własne miejsce i godność właściwą współczesnej sztuce włoskiej.
Kicz, jako zjawisko, jest przede wszystkim stanem ducha. Czy to, co związane z wiarą i religią, co chrześcijańskie, katolickie i kościelne, musi być tandetne?
Kicz, jako zjawisko, jest przede wszystkim stanem ducha. Czy to, co związane z wiarą i religią, co chrześcijańskie, katolickie i kościelne, musi być tandetne?
PAP / im
Specjaliści ocenią stan zachowania ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie. Do soboty zabytek, który jest jedną z atrakcji turystycznych miasta, będzie zasłonięty rusztowaniami.
Specjaliści ocenią stan zachowania ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie. Do soboty zabytek, który jest jedną z atrakcji turystycznych miasta, będzie zasłonięty rusztowaniami.
O kiczu w sztuce sakralnej i o tym, co i jak powinno się śpiewać w kościele opowie opat Benedyktynów w Tyńcu o.Bernard Sawicki. W każdą niedzielę o 11.20 zaprasza Monika Florek-Mostowska do podążania ścieżkami LABIRYNTU MORALNEGO.
O kiczu w sztuce sakralnej i o tym, co i jak powinno się śpiewać w kościele opowie opat Benedyktynów w Tyńcu o.Bernard Sawicki. W każdą niedzielę o 11.20 zaprasza Monika Florek-Mostowska do podążania ścieżkami LABIRYNTU MORALNEGO.
KAI / drr
W najbliższych tygodniach w obrębie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów powstanie omisja ds. sztuki sakralnej i muzyki liturgicznej - twierdzi na łamach portalu vaticaninsider dobrze poinformowany włoski watykanista, Andrea Tornielli.
W najbliższych tygodniach w obrębie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów powstanie omisja ds. sztuki sakralnej i muzyki liturgicznej - twierdzi na łamach portalu vaticaninsider dobrze poinformowany włoski watykanista, Andrea Tornielli.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}