Stanisław Łucarz SJ
I jeszcze coś więcej o ofierze Izaaka. Abraham idzie na Górę Moria i wierzy, że, choć to wszystko wydaje się być wielkim absurdem i koszmarem, Bóg spełni swoją obietnicę, że, choć rozum tego nie pojmuje, stoi za tym mądrość i miłość Boga. W Liście do Hebrajczyków czytamy: Przez wiarę Abraham, wystawiony na próbę, ofiarował Izaaka, i to jedynego syna składał na ofiarę, on, który otrzymał obietnicę, któremu powiedziane było: Z Izaaka będzie dla ciebie potomstwo. Pomyślał bowiem, iż Bóg mocen jest wskrzesić także umarłych…(Hbr 11,17-19)
I jeszcze coś więcej o ofierze Izaaka. Abraham idzie na Górę Moria i wierzy, że, choć to wszystko wydaje się być wielkim absurdem i koszmarem, Bóg spełni swoją obietnicę, że, choć rozum tego nie pojmuje, stoi za tym mądrość i miłość Boga. W Liście do Hebrajczyków czytamy: Przez wiarę Abraham, wystawiony na próbę, ofiarował Izaaka, i to jedynego syna składał na ofiarę, on, który otrzymał obietnicę, któremu powiedziane było: Z Izaaka będzie dla ciebie potomstwo. Pomyślał bowiem, iż Bóg mocen jest wskrzesić także umarłych…(Hbr 11,17-19)
Stanisław Łucarz SJ
Droga, którą Bóg prowadzi Abrahama do wiary, nie kończy się na wierze w to, co po ludzku niemożliwe. Pan Bóg przekracza nie tylko nasze możliwości, ale i nasze najśmielsze wyobrażenia, wszystko, co może sobie skonstruować nas umysł.
Droga, którą Bóg prowadzi Abrahama do wiary, nie kończy się na wierze w to, co po ludzku niemożliwe. Pan Bóg przekracza nie tylko nasze możliwości, ale i nasze najśmielsze wyobrażenia, wszystko, co może sobie skonstruować nas umysł.
Stanisław Łucarz SJ
Wydarzenie, które następuje po tym, jak Abraham w swej drodze wiary wzniósł się na poziom wiary w to, co w ludzkich kategoriach jest niemożliwe, jest niezwykle znaczące.
Wydarzenie, które następuje po tym, jak Abraham w swej drodze wiary wzniósł się na poziom wiary w to, co w ludzkich kategoriach jest niemożliwe, jest niezwykle znaczące.
Stanisław Łucarz SJ
Pan Bóg nie spełnia swoich obietnic byle jak. Dla Niego nie tylko treść, ale i ramy są ważne, tym bardziej, że same te ramy okazują się pogłębieniem obietnicy, nowym - nieprzeczuwalnym dla Abrahama - jej wymiarem.
Pan Bóg nie spełnia swoich obietnic byle jak. Dla Niego nie tylko treść, ale i ramy są ważne, tym bardziej, że same te ramy okazują się pogłębieniem obietnicy, nowym - nieprzeczuwalnym dla Abrahama - jej wymiarem.
Stanisław Łucarz SJ
Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. (Rdz 18,1)
Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. (Rdz 18,1)
Stanisław Łucarz SJ
Na drodze wzrastania w wierze inni ludzie, niekiedy nawet najbliżsi mogą okazać się prawdziwym zagrożeniem. To prawda, że Bóg działa poprzez ludzi, że są oni dla nas darem i pomocą, ale w niektórych sytuacjach mogą okazać się przeszkodą.
Na drodze wzrastania w wierze inni ludzie, niekiedy nawet najbliżsi mogą okazać się prawdziwym zagrożeniem. To prawda, że Bóg działa poprzez ludzi, że są oni dla nas darem i pomocą, ale w niektórych sytuacjach mogą okazać się przeszkodą.
Stanisław Łucarz SJ
Pan Bóg cały czas towarzyszy Abrahamowi w jego wędrówkach. Błogosławi mu w jego przedsięwzięciach, pomaga wychodzić z trudnych opresji, daje zwycięstwa nad wrogami. Ciągle jednak nie daje mu tego, na co Abraham czeka najbardziej, a co mu obiecał na początku - potomka. Zamiast tego kilkakrotnie ponawia swą dawną obietnicę. W
Pan Bóg cały czas towarzyszy Abrahamowi w jego wędrówkach. Błogosławi mu w jego przedsięwzięciach, pomaga wychodzić z trudnych opresji, daje zwycięstwa nad wrogami. Ciągle jednak nie daje mu tego, na co Abraham czeka najbardziej, a co mu obiecał na początku - potomka. Zamiast tego kilkakrotnie ponawia swą dawną obietnicę. W
Stanisław Łucarz SJ
Upływający czas i niespełniająca się obietnica, a w dodatku jeszcze tzw. przeciwności losu, niosą ze sobą wiele pokus i wątpliwości w Bożą wierność. Czy to wszystko aby prawda? Czy to wszystko aby nie złudzenie? Czy ten Bóg mnie nie nabrał?
Upływający czas i niespełniająca się obietnica, a w dodatku jeszcze tzw. przeciwności losu, niosą ze sobą wiele pokus i wątpliwości w Bożą wierność. Czy to wszystko aby prawda? Czy to wszystko aby nie złudzenie? Czy ten Bóg mnie nie nabrał?
Stanisław Łucarz SJ
Abraham posłuchał głosu Boga, zaufał Mu i ruszył w drogę. Bóg przyprowadził go do pięknego kraju o nazwie Kanaan i ponowił swą obietnicę dania mu potomstwa i dodał obietnicę, iż potomstwo to otrzyma Kanaan na swą własność. Abraham złożył Mu w tym miejscu sutą ofiarę.
Abraham posłuchał głosu Boga, zaufał Mu i ruszył w drogę. Bóg przyprowadził go do pięknego kraju o nazwie Kanaan i ponowił swą obietnicę dania mu potomstwa i dodał obietnicę, iż potomstwo to otrzyma Kanaan na swą własność. Abraham złożył Mu w tym miejscu sutą ofiarę.
Stanisław Łucarz SJ
Na nędzę człowieka wywołaną grzech Bóg odpowiada historią zbawienia, która bierze swój początek wraz z powołaniem Abrahama. Abraham nazywany jest ojcem wiary, bo rzeczywiście jego pierwszego Bóg uczy wiary prawdziwej, która nie polega na wierze w istnienie Boga, bo tak wierzy i szatan, i drży, ale polega przede wszystkim na zawierzeniu, na rzuceniu się w otchłań Bożych obietnic.
Na nędzę człowieka wywołaną grzech Bóg odpowiada historią zbawienia, która bierze swój początek wraz z powołaniem Abrahama. Abraham nazywany jest ojcem wiary, bo rzeczywiście jego pierwszego Bóg uczy wiary prawdziwej, która nie polega na wierze w istnienie Boga, bo tak wierzy i szatan, i drży, ale polega przede wszystkim na zawierzeniu, na rzuceniu się w otchłań Bożych obietnic.
Stanisław Łucarz SJ
Skutki grzechu pierworodnego, których człowiek doświadczył w raju i przy wygnaniu z niego, są tylko początkiem, niejako zapowiedzią ludzkiego dramatu, który grzech spowodował. Bardzo szybko ujawnia on w pełni swoją śmiercionośną naturę.
Skutki grzechu pierworodnego, których człowiek doświadczył w raju i przy wygnaniu z niego, są tylko początkiem, niejako zapowiedzią ludzkiego dramatu, który grzech spowodował. Bardzo szybko ujawnia on w pełni swoją śmiercionośną naturę.
Stanisław Łucarz SJ
Mężczyzna dał swej żonie imię Ewa, bo ona stała się matką wszystkich żyjących. (Rdz 3,20)
Mężczyzna dał swej żonie imię Ewa, bo ona stała się matką wszystkich żyjących. (Rdz 3,20)
Stanisław Łucarz SJ
Wygnawszy zaś człowieka, Bóg postawił przed ogrodem Eden cherubów i połyskujące ostrze miecza, aby strzec drogi do drzewa życia. (Rdz 3,24)
Wygnawszy zaś człowieka, Bóg postawił przed ogrodem Eden cherubów i połyskujące ostrze miecza, aby strzec drogi do drzewa życia. (Rdz 3,24)
Stanisław Łucarz SJ
Bardzo zagadkowe jest zakończenie rajskiego epizodu człowieka. Tuż przed wygnaniem człowieka z raju Bóg sporządza dla mężczyzny i kobiety odzienie ze skór i przyodziewa ich.
Bardzo zagadkowe jest zakończenie rajskiego epizodu człowieka. Tuż przed wygnaniem człowieka z raju Bóg sporządza dla mężczyzny i kobiety odzienie ze skór i przyodziewa ich.
Stanisław Łucarz SJ
Bóg jest Miłością i nie przestaje nią być także wtedy, kiedy człowiek grzeszy. Wszystko w Bogu jest Miłością: i groźby, i kara, i gniew… Ostatecznie przez wszystko, nawet przez najczarniejsze chmury ta Miłość się przebija…
Bóg jest Miłością i nie przestaje nią być także wtedy, kiedy człowiek grzeszy. Wszystko w Bogu jest Miłością: i groźby, i kara, i gniew… Ostatecznie przez wszystko, nawet przez najczarniejsze chmury ta Miłość się przebija…
Stanisław Łucarz SJ
Utracona przez grzech relacja miłości z Bogiem, który jest Miłością, sprawia, że życie człowieka jest zagrożone bezsensem.
Utracona przez grzech relacja miłości z Bogiem, który jest Miłością, sprawia, że życie człowieka jest zagrożone bezsensem.
Stanisław Łucarz SJ
Wracamy do skutków grzechu pierworodnego, tym razem dla mężczyzny. Bóg mówi do niego: ponieważ zjadłeś z drzewa, co do którego dałem ci rozkaz w słowach: Nie będziesz z niego jeść - przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu… To straszne słowa, ale w istocie jest to również skutek grzechu, który Bóg dopuszcza.
Wracamy do skutków grzechu pierworodnego, tym razem dla mężczyzny. Bóg mówi do niego: ponieważ zjadłeś z drzewa, co do którego dałem ci rozkaz w słowach: Nie będziesz z niego jeść - przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu… To straszne słowa, ale w istocie jest to również skutek grzechu, który Bóg dopuszcza.
Stanisław Łucarz SJ
Bóg człowieka nie karze, choć tak to może zewnętrznie wyglądać. Tak naprawdę pozwala On doświadczyć skutków grzechu, a te są wystarczająco bolesne, że nie trzeba nic do nich dodawać.
Bóg człowieka nie karze, choć tak to może zewnętrznie wyglądać. Tak naprawdę pozwala On doświadczyć skutków grzechu, a te są wystarczająco bolesne, że nie trzeba nic do nich dodawać.
Stanisław Łucarz SJ
Raz jeszcze przyjrzyjmy się Bożej delikatności, gdy przychodzi do człowieka po grzechu. Bóg najpierw pozwala usłyszeć swoje kroki w ogrodzie, a więc oznajmia przezornie swoje nadejście, aby człowiek mógł się ukryć i mieć jakieś poczucie bezpieczeństwa.
Raz jeszcze przyjrzyjmy się Bożej delikatności, gdy przychodzi do człowieka po grzechu. Bóg najpierw pozwala usłyszeć swoje kroki w ogrodzie, a więc oznajmia przezornie swoje nadejście, aby człowiek mógł się ukryć i mieć jakieś poczucie bezpieczeństwa.
Stanisław Łucarz SJ
A teraz coś o karze Boskiej. Bóg zawsze jest Miłością, także wtedy, kiedy karze. Słowo “kara" można odnieść do działania Boga tylko w znaczeniu przenośnym. Zewnętrznie - po ludzku - wygląda ono niekiedy na karę, ale w swej głębi zawsze jest łaską. Wielkim błędem jest rozumienie kary Bożej na wzór kar ludzkich, nawet tych najsprawiedliwszych. Kara ludzka zawsze ma coś z odwetu albo wprost nim jest.
A teraz coś o karze Boskiej. Bóg zawsze jest Miłością, także wtedy, kiedy karze. Słowo “kara" można odnieść do działania Boga tylko w znaczeniu przenośnym. Zewnętrznie - po ludzku - wygląda ono niekiedy na karę, ale w swej głębi zawsze jest łaską. Wielkim błędem jest rozumienie kary Bożej na wzór kar ludzkich, nawet tych najsprawiedliwszych. Kara ludzka zawsze ma coś z odwetu albo wprost nim jest.