Karin Schleider / Wydawnictwo „Jedność”
Odruchowo chciałoby się zapytać: „Jak to?! Trzeba się uczyć wypoczywać?!”. Jednak po chwili zastanowienia dochodzimy do wniosku, że to jednak nie jest takie proste... Bo bezczynność i nicnierobienie to jeszcze nie jest wypoczynek... Dzieci trzeba nauczyć, w jaki sposób powinny regenerować siły, jak należy organizować czas wolny... Snucie się po domu, wałęsanie się z kąta w kąt, bezmyślne gapienie się w telewizor... może jeszcze bardziej zmęczyć niż zrelaksować... Chyba każdy rodzic słyszał nie raz: „Ja się nudzę”.
Odruchowo chciałoby się zapytać: „Jak to?! Trzeba się uczyć wypoczywać?!”. Jednak po chwili zastanowienia dochodzimy do wniosku, że to jednak nie jest takie proste... Bo bezczynność i nicnierobienie to jeszcze nie jest wypoczynek... Dzieci trzeba nauczyć, w jaki sposób powinny regenerować siły, jak należy organizować czas wolny... Snucie się po domu, wałęsanie się z kąta w kąt, bezmyślne gapienie się w telewizor... może jeszcze bardziej zmęczyć niż zrelaksować... Chyba każdy rodzic słyszał nie raz: „Ja się nudzę”.
Arno Anzenbacher/ Wydawnictwo WAM
Niniejsza praca ma w zamierzeniu służyć za podręcznik wprowadzający w chrześcijańską etykę społeczną. Zajmuje się ona jej bazą filozoficzną i teologiczną, naukowym charakterem, aktualnym profilem w kontekście nowoczesności, jej historią oraz zasadami. Etyce społecznej chodzi o moralną ocenę wymiaru społecznego, a zatem owej instytucjonalnej struktury, w którą zagęszczają się i krystalizują wzajemne oddziaływania. Pytanie zasadnicze brzmi: czy zastane formacje instytucjonalne są sprawiedliwe? Etyka społeczna osądza zatem na podstawie kryteriów stosunki społeczne, struktury, systemy reguł, rządy itd. ze względu na ich sprawiedliwość. Usiłuje poddać krytycznemu badaniu struktury instytucjonalne, a jeśli to konieczne, przedstawiać propozycje ich udoskonalenia.
Niniejsza praca ma w zamierzeniu służyć za podręcznik wprowadzający w chrześcijańską etykę społeczną. Zajmuje się ona jej bazą filozoficzną i teologiczną, naukowym charakterem, aktualnym profilem w kontekście nowoczesności, jej historią oraz zasadami. Etyce społecznej chodzi o moralną ocenę wymiaru społecznego, a zatem owej instytucjonalnej struktury, w którą zagęszczają się i krystalizują wzajemne oddziaływania. Pytanie zasadnicze brzmi: czy zastane formacje instytucjonalne są sprawiedliwe? Etyka społeczna osądza zatem na podstawie kryteriów stosunki społeczne, struktury, systemy reguł, rządy itd. ze względu na ich sprawiedliwość. Usiłuje poddać krytycznemu badaniu struktury instytucjonalne, a jeśli to konieczne, przedstawiać propozycje ich udoskonalenia.
Anselm Grün / Wydawnictwo „Jedność”
W Kazaniu na Górze, które dla wielu teologów jest najważniejszym fragmentem Ewangelii, Jezus osiem razy nazywa błogosławionymi ludzi, którzy się smucą, są prześladowani i pragną sprawiedliwości. Anselm Grün odkrywa błogosławieństwa jako drogę ćwiczeń prowadzącą do udanego, zdrowego życia, a jednocześnie jako Jezusową obietnicę szczęścia. Obietnicę, której jedynym warunkiem jest podążanie śladami tęsknoty ukrytej w każdym człowieku, by być na podobieństwo Boga, by być cichym, pokornym i miłosiernym.
W Kazaniu na Górze, które dla wielu teologów jest najważniejszym fragmentem Ewangelii, Jezus osiem razy nazywa błogosławionymi ludzi, którzy się smucą, są prześladowani i pragną sprawiedliwości. Anselm Grün odkrywa błogosławieństwa jako drogę ćwiczeń prowadzącą do udanego, zdrowego życia, a jednocześnie jako Jezusową obietnicę szczęścia. Obietnicę, której jedynym warunkiem jest podążanie śladami tęsknoty ukrytej w każdym człowieku, by być na podobieństwo Boga, by być cichym, pokornym i miłosiernym.
Silvano Fausti / Wydawnictwo „Jedność”
Nasza epoka, w której świat stał się globalną wioską, może się wydawać katastrofą. Jednak dla kogoś, kto rozumie tę rzeczywistość, staje się ona okazją do realizacji największych pragnień człowieka. Autor próbuje pokazać, że czasem najlepszym z możliwych jest teraźniejszość: jest to jedyny czas, który istnieje realnie, jedyny powierzony naszej wolności. Możemy korzystać z tej wolności, by zniewalać jedni drugich, wplątując się w sieci rywalizacji i niszcząc swoje człowieczeństwo. Ale możemy się też cieszyć wzajemną miłością, służąc człowiekowi i całemu stworzeniu.
Nasza epoka, w której świat stał się globalną wioską, może się wydawać katastrofą. Jednak dla kogoś, kto rozumie tę rzeczywistość, staje się ona okazją do realizacji największych pragnień człowieka. Autor próbuje pokazać, że czasem najlepszym z możliwych jest teraźniejszość: jest to jedyny czas, który istnieje realnie, jedyny powierzony naszej wolności. Możemy korzystać z tej wolności, by zniewalać jedni drugich, wplątując się w sieci rywalizacji i niszcząc swoje człowieczeństwo. Ale możemy się też cieszyć wzajemną miłością, służąc człowiekowi i całemu stworzeniu.
Gilles Jeanguenin / Wydawnictwo „Jedność”
To jedna z niewielu książek, które mówią o zabobonach w sposób wyczerpujący, aktualny i przykuwający uwagę, a zarazem naznaczony odrobiną humoru. W swoich rozważaniach dotyczących zabobonności autor powołuje się na wyniki badań z zakresu antropologii, socjologii, historii i psychologii, by na koniec przedstawić refleksję teologiczną, która jest owocem nie tylko nauczania Kościoła, ale i jego osobistego doświadczenia kapłańskiego. Dzieło to jako wynik rzetelnych studiów nad zachowaniami o charakterze religijnym i świeckim odkryje przed czytelnikiem dziwne początki przesądów, tych starożytnych i tych współczesnych, niejednemu pomagając pozbyć się nieracjonalnych lęków i infantylnych przekonań.
To jedna z niewielu książek, które mówią o zabobonach w sposób wyczerpujący, aktualny i przykuwający uwagę, a zarazem naznaczony odrobiną humoru. W swoich rozważaniach dotyczących zabobonności autor powołuje się na wyniki badań z zakresu antropologii, socjologii, historii i psychologii, by na koniec przedstawić refleksję teologiczną, która jest owocem nie tylko nauczania Kościoła, ale i jego osobistego doświadczenia kapłańskiego. Dzieło to jako wynik rzetelnych studiów nad zachowaniami o charakterze religijnym i świeckim odkryje przed czytelnikiem dziwne początki przesądów, tych starożytnych i tych współczesnych, niejednemu pomagając pozbyć się nieracjonalnych lęków i infantylnych przekonań.
Gianni Baget Bozzo / Wydawnictwo „Jedność”
Czy rzeczywiście człowiek ma duszę? Czy nie lepiej mówić o rozumie, umyśle czy świadomości jako najważniejszej części osoby ludzkiej? Czy jest w nas jakaś nieśmiertelna cząstka? Co to znaczy „żyć wiecznie”?… Książka ta stawia pytania, o których wielu dzisiaj zapo-mniało. Inni boją się je sobie zadać i odsuwają je jak najdalej od siebie. Jeszcze inni uważają, że takie problemy ich nie dotyczą, że liczy się tylko życie na ziemi. Dla wszystkich osób, które odważą się postawić sobie tak trudne pytania, lektura tej publikacji będzie z pewnością niezwykłą przygodą intelektualną i duchową.
Czy rzeczywiście człowiek ma duszę? Czy nie lepiej mówić o rozumie, umyśle czy świadomości jako najważniejszej części osoby ludzkiej? Czy jest w nas jakaś nieśmiertelna cząstka? Co to znaczy „żyć wiecznie”?… Książka ta stawia pytania, o których wielu dzisiaj zapo-mniało. Inni boją się je sobie zadać i odsuwają je jak najdalej od siebie. Jeszcze inni uważają, że takie problemy ich nie dotyczą, że liczy się tylko życie na ziemi. Dla wszystkich osób, które odważą się postawić sobie tak trudne pytania, lektura tej publikacji będzie z pewnością niezwykłą przygodą intelektualną i duchową.
Wydawnictwo „Jedność”
Czym jest dusza? Czy w dzisiejszym świecie, w którym postęp nauki jest tak szybki, człowiek potrzebuje jeszcze w ogóle tradycyjnego wyobrażenia duszy? Czym dusza różni się od świadomości samego siebie?
Czym jest dusza? Czy w dzisiejszym świecie, w którym postęp nauki jest tak szybki, człowiek potrzebuje jeszcze w ogóle tradycyjnego wyobrażenia duszy? Czym dusza różni się od świadomości samego siebie?
Jan-Uwe Rogge / Wydawnictwo „Jedność”
Poczucie własnej wartości jest podstawą umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z frustracją. Kto akceptuje siebie jako człowieka, ma wsparcie i wskazaną drogę, ten radzi sobie w sposób konstruktywny z konfliktami, szanuje i respektuje w sporze innych, przestrzega zasad, uczy się radzić sobie z agresją i nie udaje, że jej nie ma. Jednocześnie stara się ją pohamować lub ograniczyć. Nie tłumi jej jednak w sobie i nie przenosi na przedmioty czy drugiego człowieka. Jak to zrobić?
Poczucie własnej wartości jest podstawą umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z frustracją. Kto akceptuje siebie jako człowieka, ma wsparcie i wskazaną drogę, ten radzi sobie w sposób konstruktywny z konfliktami, szanuje i respektuje w sporze innych, przestrzega zasad, uczy się radzić sobie z agresją i nie udaje, że jej nie ma. Jednocześnie stara się ją pohamować lub ograniczyć. Nie tłumi jej jednak w sobie i nie przenosi na przedmioty czy drugiego człowieka. Jak to zrobić?
Katrin Raschke / Wydawnictwo „Jedność”
Co dzieci chętnie jedzą? Tworząc posiłki dla dzieci, z pewnością każdy dorosły chce, aby były one pełnowartościowe i dostarczały młodemu organizmowi niezbędne dla jego prawidłowego rozwoju składniki budulcowe, energetyczne czy witaminy.
Co dzieci chętnie jedzą? Tworząc posiłki dla dzieci, z pewnością każdy dorosły chce, aby były one pełnowartościowe i dostarczały młodemu organizmowi niezbędne dla jego prawidłowego rozwoju składniki budulcowe, energetyczne czy witaminy.
Klaus Utz / Wydawnictwo „Jedność”
Nieśmiałość i brak pewności siebie to problem wielu dzieci... Może przeszkadzać im w nawiązywaniu nowych przyjaźni, zaburza relacje społeczne...
Nieśmiałość i brak pewności siebie to problem wielu dzieci... Może przeszkadzać im w nawiązywaniu nowych przyjaźni, zaburza relacje społeczne...
Wolfgang Hantel-Quitmann / Wydawnictwo „Jedność”
Wielka bliskość emocjonalna, przeżywana przede wszystkim w związkach partnerskich i relacjach małżeńskich, czyni nas szczególnie podatnymi na zranienia. Potrzebujemy masek, aby się pod nimi chronić, a czasami nawet ukryć. Potrzebujemy tej ochrony, aby możliwe były spotkania z innymi. Bez masek nie moglibyśmy doświadczać intymności, emocjonalnej bliskości, nie umielibyśmy przyjmować miłości i dawać jej. Jeśli lepiej zrozumiemy maski i uczucia, które się pod nimi kryją, poznamy lepiej nie tylko naszych partnerów i relacje z nimi, lecz także nas samych.
Wielka bliskość emocjonalna, przeżywana przede wszystkim w związkach partnerskich i relacjach małżeńskich, czyni nas szczególnie podatnymi na zranienia. Potrzebujemy masek, aby się pod nimi chronić, a czasami nawet ukryć. Potrzebujemy tej ochrony, aby możliwe były spotkania z innymi. Bez masek nie moglibyśmy doświadczać intymności, emocjonalnej bliskości, nie umielibyśmy przyjmować miłości i dawać jej. Jeśli lepiej zrozumiemy maski i uczucia, które się pod nimi kryją, poznamy lepiej nie tylko naszych partnerów i relacje z nimi, lecz także nas samych.
Alessandro Bertacco / Wydawnictwo „Jedność”
Dzieci są bite! Dzieci są poniżane! Dzieci są głodne! Dzieci są niekochane! Na szczęście to nie jest norma, ale tak bywa, to się naprawdę zdarza... Zło pod różnymi postaciami dotyka dzieci. One czekają na naszą pomoc...
Dzieci są bite! Dzieci są poniżane! Dzieci są głodne! Dzieci są niekochane! Na szczęście to nie jest norma, ale tak bywa, to się naprawdę zdarza... Zło pod różnymi postaciami dotyka dzieci. One czekają na naszą pomoc...
ks. Wojciech Misztal / Wydawnictwo WAM
Należące do Nowego Testamentu listy Pawłowe posiadają podstawowe znaczenie dla duchowości chrześcijan. Są to pisma natchnione, napisane w odpowiedzi na różne problemy, w różnym czasie i miejscach. Być może część z nich została napisana przez uczniów Apostoła. Stanowią one jednak pewną całość. Są fundamentem, wyrazem istnienia Pawłowej szkoły duchowości: założonej i prowadzonej przez Apostoła Narodów najpierw osobiście, następnie także listownie. Ta szkoła duchowości do tej pory ma uczniów oraz Mistrza.
Należące do Nowego Testamentu listy Pawłowe posiadają podstawowe znaczenie dla duchowości chrześcijan. Są to pisma natchnione, napisane w odpowiedzi na różne problemy, w różnym czasie i miejscach. Być może część z nich została napisana przez uczniów Apostoła. Stanowią one jednak pewną całość. Są fundamentem, wyrazem istnienia Pawłowej szkoły duchowości: założonej i prowadzonej przez Apostoła Narodów najpierw osobiście, następnie także listownie. Ta szkoła duchowości do tej pory ma uczniów oraz Mistrza.
Wydawnictwo WAM
Pielgrzymka przypomina nam, że religia nie jest tylko sprawą duszy, ale całego człowieka: duszy i ciała. Rozumieli to dobrze pielgrzymi obchodzący Wielki Tydzień w Jerozolimie. Swoją wiarę wyrażali oni nie tylko modlitwą i kontemplacją Grobu Pańskiego, ale i wysiłkiem wędrówki, często dla nas niewyobrażalnym.
Pielgrzymka przypomina nam, że religia nie jest tylko sprawą duszy, ale całego człowieka: duszy i ciała. Rozumieli to dobrze pielgrzymi obchodzący Wielki Tydzień w Jerozolimie. Swoją wiarę wyrażali oni nie tylko modlitwą i kontemplacją Grobu Pańskiego, ale i wysiłkiem wędrówki, często dla nas niewyobrażalnym.
Logo źródła: WAM Jan Grosfeld
Autor zebranych w tym tomie esejów zaprasza do refleksji. Refleksji szczególnej, bo obejmującej nie tylko zagadnienia naszej codzienności, ale odwotującej się do dziejów judaizmu i chrześcijaństwa, wykraczającej poza proste uogólnienia i łatwe schematy. Nie boi się trudnych pytań, zaskakujących wniosków i... szczerości wobec czytelnika. «Czekanie na Mesjasza » staje się dzięki temu drogowskazem w poplątanym świecie współczesnych chrześcijan.
Autor zebranych w tym tomie esejów zaprasza do refleksji. Refleksji szczególnej, bo obejmującej nie tylko zagadnienia naszej codzienności, ale odwotującej się do dziejów judaizmu i chrześcijaństwa, wykraczającej poza proste uogólnienia i łatwe schematy. Nie boi się trudnych pytań, zaskakujących wniosków i... szczerości wobec czytelnika. «Czekanie na Mesjasza » staje się dzięki temu drogowskazem w poplątanym świecie współczesnych chrześcijan.
Józef Augustyn SJ (red.) / Wydawnictwo WAM
Drugi tydzień "Ćwiczeń duchownych" daje jedynie przedsmak tego, kim Jezus pragnie być dla nas i czym pragnie nas obdarzyć. Jeżeli rekolekcje ignacjańskie mają spełnić swoją rolę, winny być przeniesione w codzienność życia. Autentyczność naszego poznania i miłowania Chrystusa sprawi, że znajdziemy dla Niego miejsce w swym sercu, choćby miało być ono tak skromne, jak grota betlejemska.
Drugi tydzień "Ćwiczeń duchownych" daje jedynie przedsmak tego, kim Jezus pragnie być dla nas i czym pragnie nas obdarzyć. Jeżeli rekolekcje ignacjańskie mają spełnić swoją rolę, winny być przeniesione w codzienność życia. Autentyczność naszego poznania i miłowania Chrystusa sprawi, że znajdziemy dla Niego miejsce w swym sercu, choćby miało być ono tak skromne, jak grota betlejemska.
ks. Kazimierz Panuś / Wydawnictwo WAM
Książka ukazuje postać świętej Kingi z całym bogactwem jej pięknej osobowości i kolei losu. Księżniczka węgierska, po ślubie, zostawszy księżną krakowsko-sandomierską, współrządzi z mężem. Wykazuje wielką mądrość i rozsądek w swych działaniach: stara się o pokój, o rozkwit gospodarczy kraju, troszczy się o losy poddanych i sprawiedliwość. W czasach zagrożenia wojennego wykazuje odwagę, dzielnie stawia czoła niebezpieczeństwom i znosi niewygody. W czasach spokojnych dba o oświatę, patronuje piśmiennictwu rodzącemu się dopiero u nas, troszczy się o kulturę.
Książka ukazuje postać świętej Kingi z całym bogactwem jej pięknej osobowości i kolei losu. Księżniczka węgierska, po ślubie, zostawszy księżną krakowsko-sandomierską, współrządzi z mężem. Wykazuje wielką mądrość i rozsądek w swych działaniach: stara się o pokój, o rozkwit gospodarczy kraju, troszczy się o losy poddanych i sprawiedliwość. W czasach zagrożenia wojennego wykazuje odwagę, dzielnie stawia czoła niebezpieczeństwom i znosi niewygody. W czasach spokojnych dba o oświatę, patronuje piśmiennictwu rodzącemu się dopiero u nas, troszczy się o kulturę.
Logo źródła: WAM Bartłomiej Misiniec / Wydawnictwo WAM
Książka ta to lekko i z fantazją opowiedziana historia życia młodego legionisty rzymskiego, w którą wpleciono wątki przyjaźni z psem, wiernym towarzyszem w dobrych i złych chwilach, a także opisy doli i niedoli ludzi w mundurach rzymskiego imperium, dumnych ze swej siły, ale też zupełnie prozaicznie skazanych na walkę o życie, o przetrwanie, o własne szczęście. Tytułowy bohater oraz jego współtowarzysze przechodzą przez różne etapy na drodze ku życiowej dojrzałości, poznają, czym jest i jak ważna jest miłość, przyjaźń i poświęcenie, a w końcu jak istotny jest wymiar duchowy życia człowieka. Ciekawa i pouczająca powieść historyczna, pierwsza część trylogii opowiadającej o niezwykłych losach zwykłego żołnierza rzymskiego.
Książka ta to lekko i z fantazją opowiedziana historia życia młodego legionisty rzymskiego, w którą wpleciono wątki przyjaźni z psem, wiernym towarzyszem w dobrych i złych chwilach, a także opisy doli i niedoli ludzi w mundurach rzymskiego imperium, dumnych ze swej siły, ale też zupełnie prozaicznie skazanych na walkę o życie, o przetrwanie, o własne szczęście. Tytułowy bohater oraz jego współtowarzysze przechodzą przez różne etapy na drodze ku życiowej dojrzałości, poznają, czym jest i jak ważna jest miłość, przyjaźń i poświęcenie, a w końcu jak istotny jest wymiar duchowy życia człowieka. Ciekawa i pouczająca powieść historyczna, pierwsza część trylogii opowiadającej o niezwykłych losach zwykłego żołnierza rzymskiego.
Andrzej Napiórkowski OSPPE / Wydawnictwo WAM
W ciągu dziejów chrześcijaństwa rozumienie Kościoła było - i jest wciąż dalej - przedmiotem wielu kontrowersji, i to zarówno w łonie samych wierzących, jak i wśród ludzi stojących poza chrześcijaństwem czy wręcz mu wrogich. Książka o. Andrzeja Napiórkowskiego Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy integralnej eklezjologii katolickiej to uporządkowane metodologicznie studium fundamentalno-dogmatyczne, które pragnie ukazać całościowy ogląd Kościoła w świetle rozumu i wiary. Ostatnie osiągnięcia nauk biblijnych, filologicznych, filozoficznych, historycznych, socjologicznych i teologicznych pozwalają dokonać współczesnej interpretacji objawienia judeo-chrześcijańskiego i wyprowadzić z niego nowy obraz Kościoła.
W ciągu dziejów chrześcijaństwa rozumienie Kościoła było - i jest wciąż dalej - przedmiotem wielu kontrowersji, i to zarówno w łonie samych wierzących, jak i wśród ludzi stojących poza chrześcijaństwem czy wręcz mu wrogich. Książka o. Andrzeja Napiórkowskiego Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy integralnej eklezjologii katolickiej to uporządkowane metodologicznie studium fundamentalno-dogmatyczne, które pragnie ukazać całościowy ogląd Kościoła w świetle rozumu i wiary. Ostatnie osiągnięcia nauk biblijnych, filologicznych, filozoficznych, historycznych, socjologicznych i teologicznych pozwalają dokonać współczesnej interpretacji objawienia judeo-chrześcijańskiego i wyprowadzić z niego nowy obraz Kościoła.
Justyna Pawlak / Wydawnictwo WAM
Niniejsza praca zatytułowana: Autokreacja. "Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka" jest teoretycznym studium odnoszącym się do zagadnień wywodzących się z psychologii osobowości i psychologii rozwoju człowieka, w którym Autorka, w oparciu o wybrane poglądy psychologiczne i filozoficzne, dokonała analizy zjawiska autokreacji, jej zakresu, kontekstu rozwojowego, potrzebnej motywacji oraz uwarunkowań. Zagadnienie to wpisuje się w klimat współczesnej, indywidualistycznej i ekspresywistycznej kultury, która z jednej strony podkreśla te cechy człowieka, które predestynują go do zachowań autokreacyjnych, z drugiej natomiast strony charakteryzuje się chaosem wzorców, promowaniem szybkich zmian i przywiązaniem do dóbr konsumpcyjnych, co z kolei utrudnia proces autokreacji.
Niniejsza praca zatytułowana: Autokreacja. "Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka" jest teoretycznym studium odnoszącym się do zagadnień wywodzących się z psychologii osobowości i psychologii rozwoju człowieka, w którym Autorka, w oparciu o wybrane poglądy psychologiczne i filozoficzne, dokonała analizy zjawiska autokreacji, jej zakresu, kontekstu rozwojowego, potrzebnej motywacji oraz uwarunkowań. Zagadnienie to wpisuje się w klimat współczesnej, indywidualistycznej i ekspresywistycznej kultury, która z jednej strony podkreśla te cechy człowieka, które predestynują go do zachowań autokreacyjnych, z drugiej natomiast strony charakteryzuje się chaosem wzorców, promowaniem szybkich zmian i przywiązaniem do dóbr konsumpcyjnych, co z kolei utrudnia proces autokreacji.