Groźne obrazy apokalipsy nie pozwalają traktować cierpliwości Boga naiwnie albo zuchwale

Groźne obrazy apokalipsy nie pozwalają traktować cierpliwości Boga naiwnie albo zuchwale
Fot. Depositphotos.com

„Płacz i zgrzytanie zębów”. To jest wyrażenie biblijne, które opisuje złość i rozpacz grzeszników, oddalonych od Boga, patrzących na szczęście i nagrodę tych, którzy żyli sprawiedliwie.

Ewangelia na dziś (30 lipca 2024 r.)

Z Ewangelii wg św. Mateusza: 

DEON.PL POLECA

Wtedy odprawił tłumy i wrócił do domu. Tam przystąpili do Niego uczniowie i prosili Go: «Wyjaśnij nam przypowieść o chwaście!» On odpowiedział: «Tym, który sieje dobre nasienie, jest Syn Człowieczy. Rolą jest świat, dobrym nasieniem są synowie królestwa, chwastem zaś synowie Złego. Nieprzyjacielem, który posiał chwast, jest diabeł; żniwem jest koniec świata, a żeńcami są aniołowie. Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem, tak będzie przy końcu świata. Syn Człowieczy pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości, i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. Wtedy sprawiedliwi jaśnieć będą jak słońce w królestwie Ojca swego. Kto ma uszy, niechaj słucha! 

Komentarz do Ewangelii (Mt 13, 36-43)

Papież Franciszek zachęca, by komentarze do Ewangelii i homilie były krótkie i przemawiały do serca: niech to będzie jeden obraz, jedna myśl i jedna emocja. Zakończymy wezwaniem do modlitwy prośby i dziękczynienia. 

Obraz: Jezus odprawia tłumy i z uczniami wraca do domu. Przyjrzę się swoim skojarzeniom z tymi obrazami. Popatrzę na moje bycie przy Panu pośród wielu innych – tłumu, albo w małej wspólnocie rodzinnej, koleżeńskiej lub rówieśniczej. 

Myśl: Uczniowie są zaintrygowani przypowieścią o chwaście, jaką przedstawił Jezus i dopytują Go o jej znaczenie. Ten alegoryczny obraz ma mocno apokaliptyczną wymowę. Jezus nie rozwija uspokajającego wyjaśnienia słów o cierpliwości i miłosierdziu Boga, które są także obecne, ale koncentruje się na sądzie ostatecznym. Przedstawia losy ziarna i chwastów, które są obrazami ludzi dobrych i złych. Nie mówi o tolerancji, bo jest ważne, za czym opowiada się ostatecznie człowiek. Nie straszy ani nie buduje atmosfery grozy, ale przypomina, że na koniec będziemy osądzeni. Trzeba zatem stanąć po właściwej stronie.  

Emocja: „Płacz i zgrzytanie zębów”. To jest wyrażenie biblijne, które opisuje złość i rozpacz grzeszników, oddalonych od Boga, patrzących na szczęście i nagrodę tych, którzy żyli sprawiedliwie. Groźne obrazy apokaliptyczne nie negują miłosierdzia i cierpliwości Boga, ale nie pozwalają patrzeć na nie naiwnie i z zuchwałością. 

Wezwanie: Poproszę o umiejętność dobrego przeżywania teraźniejszości. Podziękuję za to, że na koniec będzie sąd Boga, a nie nasz. 
Zaplanuję sobie czas na rachunek sumienia i spowiedź, jeśli jej potrzebuję.

 

DEON.PL

Wcześniej duszpasterz akademicki w Opolu; duszpasterz polonijny i twórca Jezuickiego Ośrodka Milenijnego w Chicago; współpracownik L’Osservatore Romano, Studia Inigo, Posłańca Serca Jezusa i Radia Deon oraz Koordynator Modlitwy w drodze i jezuici.pl;

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Notes stanowi narzędzie, które służy pomocy w czytaniu i rozważaniu Ewangelii według św. Jana, celem wejścia w relację z Tym, który jest obecny w Ewangelii, z Żywym Słowem - Jezusem Chrystusem.

Oprócz Ewangelii, podzielonej na...

Skomentuj artykuł

Groźne obrazy apokalipsy nie pozwalają traktować cierpliwości Boga naiwnie albo zuchwale
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.