Duchowość Ignacjańska / YouTube / pk
Modlitwa "Jezu ufam Tobie" często bywa traktowana jak magiczna formuła, ale według Romana Groszewskiego SJ prawdziwa ufność w Boga to coś więcej niż oczekiwanie, że Pan spełni nasze prośby. W konferencji poświęconej ignacjańskiemu spojrzeniu na ufność duchowny pokazuje, jak ufać Bogu w codziennym życiu, w trudnych chwilach i w doświadczeniu własnej kruchości.
vatican.va/ mł
Bóg przybliża się do nas właśnie w miejscach najmroczniejszych: w naszych porażkach, w nadszarpniętych relacjach, w codziennych trudach, które ciążą nam na barkach, w wątpliwościach, które nas zrażają - mówi papież Leon XIV. Oto kilka spostrzeżeń papieża, które mówią o życiowych kryzysach i o nadziei, że to nie wszystko, co nas w życiu czeka.
Teobańkologia / YouTube / mł
Pochłonął cię chaos? Nic dziwnego: natłok codziennych obowiązków może zniechęcić i przytłoczyć. Jak sobie z tym radzić? Podpowiada ks. Teodor Sawielewicz.
Rzeczywistość duchowa jest bardzo dynamiczna. Czasami trudno nam w jasny sposób określić skąd pochodzą nasze inspiracje i jaki duch na nas działa. Możemy bowiem ulegać pokusom, możemy się łudzić, ale też wiemy, że w każdym momencie Duch Święty w nas działa. ‘Walka duchowa’ to stały element naszego życia wiarą. Centralnym punktem tego fragmentu jest zdanie, że trzeba nam być ‘z Jezusem’ a nie przeciwko Niemu. To ważne dla mnie osobiście, ale i dla wspólnoty, w jakiej funkcjonuję. Sukcesy duchowe muszą być kontynuowane, wspierane, aby uchronić się przed nawrotem złego.
DEON.pl
Usłyszałam słowa od Pana Witka: "Jezus teraz leczy twój kręgosłup". Te słowa przeszyły mnie, poczułam ból łopatek, klatki piersiowej, obojczyków. A później fala gorąca.
Langusta na palmie / YouTube.com / mł
- To jest chyba najtrudniejszy moment w naszej wierze. Każdy z nas ma takie doświadczenie: wzywam i wołam, i proszę, i błagam i nie wysłuchujesz, no! Dlaczego Bóg nie wysłuchuje naszych modlitw? To jest chyba pytanie, które sobie najczęściej zadajemy - mówi o. Adam Szustak OP w nagraniu z serii "CNN".
Świat nakłania nas do samoograniczenia pragnień, by unikać rozczarowań. Ale to jest pycha, fałszywa ścieżka. Jezus zachęca: "proście a otrzymacie", "bądźcie natarczywi"... Nie spełniamy swoich zachcianek, ale realizujemy Bożą wolę.
Dobre, dojrzałe relacje księdza z kobietami wymagają przede wszystkim przejrzystości moralnej. To ksiądz - mężczyzna pełniący ważną funkcję religijną i społeczną, do której latami przygotowywał się w seminarium, winien jako pierwszy czuć się odpowiedzialny za to, co dzieje się w jego relacjach z kobietami. Wielkim błędem popełnianym przez wielu księży jest łączenie posługi duszpasterskiej wobec kobiet z prywatnymi sprawami. Przypominamy fragmenty tekstu o. Józefa Augustyna SJ, opublikowanego w "Życiu duchowym".
tatata.pl / opoka.org / modlitwy24.pl / jh
Różaniec, choć na pierwszy rzut oka wydaje się prostym sznurem paciorków, kryje w sobie niezwykle bogatą symbolikę i głęboką logikę duchową. Jego kształt i budowa nie są przypadkowe, lecz od wieków prowadzą wiernych w rytmie modlitwy ku tajemnicy zbawienia. W klasycznej formie różaniec składa się z krzyżyka, do którego dołączony jest łańcuszek z kilkoma paciorkami, a następnie zamknięte koło złożone z pięciu dziesiątków. W sumie daje to pięćdziesiąt "Zdrowaś Maryjo" odmawianych w kolejnych częściach, a cała struktura, wraz z dodatkowymi paciorkami, obejmuje pięćdziesiąt dziewięć koralików.
Uczniowie proszą Jezusa, by nauczył ich modlitwy. W odpowiedzi otrzymują słowa, które łączą nas wszystkich z Bogiem i między sobą. "Ojcze nasz" to nie tylko prośba o chleb i przebaczenie, ale także zaproszenie do zaufania, do życia w duchu wspólnoty i nadziei silniejszej niż pokusa zwątpienia. W tej modlitwie uczymy się być dziećmi jednego Ojca.
DEON.pl / mł
Choć w zasadzie każdy katolik zna modlitwę "Zdrowaś Mario", to jednak nie każdy potrafi odmawiać różaniec i nie ma w tym nic zaskakującego. Dobra wiadomość: to prosta modlitwa, której można szybko się nauczyć.
Ludzie, których Bóg stawia na twoich drogach, bardzo ciebie potrzebują. Potrzebują twojej wyjątkowości i unikalności oraz twojego świadectwa o tym, jak zmagasz się w drodze ku sobie i ku pełni życia. Potrzebują też nadziei, którą w sobie pielęgnujesz pomimo tego wszystkiego, co cały czas pozostaje jeszcze do przepracowania. Ludzie tobie powierzeni chcą i potrzebują, żebyś funkcjonowała na sposób BOSKI - pisze s. Małgorzata Lekan OP w książce "Boska Ja. Moja droga ku sobie i ku Bogu".
Facebook / Mariusz Marszałek / mł
Ksiądz DDA może mieć duży problem, by zaufać wspólnocie. Może mieć ogromną trudność, by naprawdę wpuścić innych do swojego życia. Skoro w dzieciństwie nie było bezpiecznych więzi, to i teraz łatwiej zamknąć się w roli duszpasterza niż otworzyć przed drugim swoje wnętrze.
Marta i Maria. W życiu, także w życiu wiary, przyjmujemy Pana na dwa sposoby. Nie chodzi o to, by je przeciwstawiać sobie. One się wspierają i wzajemnie uzupełniają.
dolindo.org / kw / red
Ks. Dolindo to nie tylko autor słynnej modlitwy "Jezu, Ty się tym zajmij". Był też doświadczonym kierownikiem duchowym, który wiedział, jak radzić sobie z trudnościami życia. Napisał on krótką modlitwę, która - jak zauważył - zawsze niszczy plany szatana. Z okazji 143. rocznicy urodzin włoskiego kapłana publikujemy jego najważniejszą wskazówkę dotyczącą przeżywania trudności i cierpienia. Jeśli czujesz się przytłoczony i cierpienie towarzyszy Ci na co dzień, warto wczytać się w te inspirujące słowa.
W świecie, w którym wielu z nas nosi w sercu zraniony obraz ojcostwa, Bóg nie przychodzi jako surowy sędzia ani nieosiągalny ideał. W książce "Odwaga zaufania ciemności. Duchowa pomoc w doświadczeniu depresji" jezuita Przemysław Wysogląd SJ pokazuje Boga jako Ojca, który nie odchodzi w chwilach słabości, lecz wchodzi w najciemniejsze przestrzenie ludzkiego doświadczenia, by na nowo zdefiniować, czym jest miłość, bliskość i poczucie bycia potrzebnym.
Często w zupełnie zaskakujących i niesprzyjających okolicznościach doświadczamy opatrznościowego błysku światła i zrozumienia rzeczy, których w innych okolicznościach nie bylibyśmy w stanie przyjąć.
Myślę, że każdy z nas nosi w sobie takie pytanie, które słyszymy dziś w pierwszym czytaniu z Księgi proroka Habakuka: „Dokądże, Panie, wzywać Cię będę, a Ty nie wysłuchujesz? Wołać będę ku Tobie: «Krzywda mi się dzieje», a Ty nie pomagasz?” (Ha 1,2). To jest pytanie o Bożą obecność pośrodku świata, który zdaje się być Go pozbawiony. Pytanie o sens modlitwy, kiedy wokół widzimy niesprawiedliwość, przemoc, kiedy nasze własne życie pełne jest sporów, waśni i nieszczęść, którym Bóg – jak nam się może wydawać – „przygląda się” bezczynnie.
‘Sługa nieużyteczny’. Polski przekład tego fragmentu używa takiego sformułowania. Nie oddaje ono jednak istoty rzeczy. Sługa czy niewolnik nie są ‘nieużyteczni’, bo spełniają ważną rolę. Robią to jednak bez jakichś własnych korzyści. Właśnie ten aspekt bezinteresowności wydaje się być bardziej właściwy. Jedyną motywacją jest bowiem ‘miłość i poczucie więzi z Panem’.
‘Szczęśliwe oczy’. Uczeń to ten, który ‘patrzy’ na Pana i ‘słucha’ Jego słowa. To nierozłączne działania. Nie wystarczy tylko patrzeć, być biernym świadkiem. Trzeba widzieć i słuchać ze zrozumieniem. To wielki przywilej dla ucznia, dla każdego z nas, że możemy widzieć i być świadkami spełniania się obietnicy Ojca.
{{ article.description }}